امور منزل و آشپزی ولنجک

امور منزل و آشپزی ولنجک _ آشپزي به همان ميزان كه عملي است جهت آماده سازي غذا براي خوردن يا اشتها آورتر كردن آن، به همان اندازه نيز فعاليتي است در جهت مبادلات اجتماعي.

🍜 امور منزل و آشپزی : خانم حافظی

📌﷽ : امور منزل و آشپزی برای خانواده دو نفره

💸 حقوق : 2.500.000 تومان

⏰ ساعت کاری : 12 تا 17 (سه روز در هفته)

🏠 محدوده : ولنجک

✅ ۰۲۱۸۸۴۹۹۴۰۴ ✅

امور منزل و آشپزی ولنجک
امور منزل و آشپزی ولنجک

 

سابقه ي هنر آشپزي در ايران و تأثير آن بر ساير جوامع اسلامي

آشپزي به همان ميزان كه عملي است جهت آماده سازي غذا براي خوردن يا اشتها آورتر كردن آن، به همان اندازه نيز فعاليتي است در جهت مبادلات اجتماعي. به عنوان نمونه ، طبق استنادات اين كتاب ، در پي جهان گشايي و گسترش دين اسلام، هنگامي كه اعراب به منطقه ي تمدني ايران راه يافتند ، از جمله هنرهاي زيبايي كه با آنها آشنا شدند ، هنر خوراك پزي و خوان آرايي بود. و از همين روست كه در جامعه ي عرب نام بسياري از خوراك ها و نوشابه ها و ابزارهاي خوراك پزي و آئين هاي سفره آرايي از زبان مردم ايران كه فرهنگ آشپزي والايي داشتند ، گرفته شده است.

مشهور است كه خوراك هاي بوراني به پوران – دختر حسن بن سهل كه به ازدواج مأمون درآمد- نسبت داده مي شود. هنوز در بسياري از شهرهاي ايران خوراك بوراني به بادنجان سرخ شده در روغن اطلاق مي شود.

مطالب مرتبط :   نظافت منزل و آشپزی ونک

هر چند از شكل هنر آشپزي و چگونگي روش هاي تهيه ي انواع غذا با مواد گوناگون مربوط به پيش از دوره ي اسلامي سند كتبي و مدوني در دست نيست، ليكن از دوره ي پس از اسلام دو رساله ي ‘ كارنامه ‘ نوشته ي حاجي محمد علي باور چي بغدادي و ‘ ماده الحيوه ‘ نوشته ي نورالله آشپز كه از دوره ي صفوي به جا مانده اند ، نشان دهنده ي تجربه اي طولاني در فنون پيشرفته و ظريف هنر آشپزي در ايران است.

امور منزل و آشپزی ولنجک

قداست اجاق و فتوت نامه ي طبّاخان

در فرهنگ ايراني دو عنصر آتش و اجاق هر دو جايگاهي مقدس و متبرك داشته اند . واژه ي اجاق معاني و مفاهيم ديگري مانند خانه ، خانواده ، اصيل و نجيب و شريف ، و صاحب كشف و كرامت نيز مي دهد .

مثلا نمونه اي از واژه ي اجاق به مفهوم صاحب كرامت در كتاب ‘ خاطرات ‘ حاج سيّاح اينگونه آمده است : ‘ مقدرات مردم را … با تسخير و جن گيري و نذر به فلان سيّد يا اجاق … مي خواهند به وفق دل ايشان كنند’ .

هم چنين در برخي ايلات ترك زبان مانند ايل شاهسون ، اعضاي مشترك و عمومي كه از يك پدر نسب مي برند را اجاق مي نامند و اجاق زاده و اجاقلو يعني كسي كه از خاندان و دودمان نجيب و اصيل آمده.

مطالب مرتبط :   امور منزل و آشپزی دروازه شمیران

امور منزل و آشپزی ولنجک

از سوي ديگر جنبه ي قدسيانه ي اجاق به آشپرخانه نيز قداست بخشيده است . قداست اجاق و آشپرخانه نزد اهل فتوت چندان بود كه به هنگام ورود به ‘ كارخانه ‘ ( = آشپزخانه ) با پاي راست داخل مي شدند و اول نظر بر اجاق مي كردند و بعد بر ديگ و مي گفتند : يا فتاّح الفتح يا رازق الرزق و بعد پيش اجاق مي رفتند و در برابر آن مي گفتند : توكلت علي الله و بشّر المؤمنين يا محمد و يا علي خيرُالبَشَر. كه در فتوت نامه هاي طباخان اينگونه رسوم و عبارات فراوان يافت مي شوند.

وجود ‘ فتوت نامه ي طباخان’ در آثار مكتوب ايرانيان كه در بردارنده ي لزوم بهره مندي از خصائص معنوي در حرفه ي طبّاخي است مبيّن اهميت و جايگاه اين حرفه از ديرباز بوده است. در كتاب آشپزي دوره ي صفوي به كوشش ايرج افشار آمده است: ‘ آشپز بايد پا از دايره ي شرع بيرون ننهد و در هر وقت از صلوة و صوم خالي نباشد و مرتكب مناهي نگردد و ظاهر و باطن خود را پاكيزه نگه دارد؛ كه لذّت طعام و لذّت دست از تقوي و طهارت پيدا شود.

نظافت منزل و آشپزی, نمونه کارها
نوشتهٔ پیشین
امور منزل و آشپزی دروس
نوشتهٔ بعدی
امور منزل و آشپزی تجریش

محتوای مرتبط

امور منزل و آشپزی پاکدشت

امور منزل و آشپزی دماوند

هزینه نظافت منزل در سال 1401 در پاسدارن

هزینه نظافت منزل در سال 1401 در پاسدارن

امور منزل و آشپزی و مراقبت از کودک سه ساله ، نواب

امور منزل و آشپزی و مراقبت از کودک سه ساله ، نواب

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

مراقبت از کودک درخیابان فرحزادی

مراقبت از کودک درخیابان فرحزادی

امور منزل و آشپزی برای دو نفر ، شهرک غرب

امور منزل و آشپزی برای دو نفر ، شهرک غرب

نگهداری از سالمند خانم ، دارآباد

نگهداری از سالمند خانم ، دارآباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!