کمبود ویتامین D3

پرستار کودک,نگهداری از کودک,خدمات پرستاری در منزل,پرستاری کودک,پرستار سالمند

از معجزه ویتامین D3 در بهبود بیماریهای عصبی و قلبی تا مفاصل، سرطان و دیابت اطلاع دارید؟

کمبود ویتامین D3

بساری از افرادبه میزان کافی ویتامین D3 دریافت نمی کنند و این در حالی است که اگر بطور روزانه و منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرید امکان جذب ویتامین D3 وجود دارد اما اکثر افراد بیشتر وقت خود را در محیط های سربسته می گذرانند یا از کرمهای ضد آفتاب استفاده می کنند بعلاوه اینکه در فصل زمستان جذب ویتامین D3 از طریق نور خورشید دشوار است.

همچنین اگر از مکمل ویتامین D3 استفاده نمی کنید جذب این ویتامین از طریق مواد غذایی کار بسیار دشواری است یا اگر باردار هستید و اضافه وزن دارید بدن شما به مقدار ویتامین D3 بیشتری نیاز دارد. کمبود ویتامین D3باعث ضعف و خستگی، درد مفاصل، عفونت های مکرر، بیماریهای قلبی عروقی، کاهش سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابنلا به سرطان، دیابت، کاهش تراکم استخوان، کاهش کلسیم و فسفر خون، بیماری خود ایمنی و بیماری های مربوط به اعصاب و روان می شود.

بهتر است با یک آزمایش خون میزان ویتامین D خود را چک کنید زیرا که در بعضی افراد کمبود ویتامین D3 بدون هیچگونه علایمی وجود دارد که نباید آن را ندیده گرفت.گفتنی است در صورت کمبود ویتامین دی بدن قادر به جذب کلسیم مورد نیاز نخواهد بود.

کمبود ویتامین D3در افراد زیر شایع است

افراد ۵۰ سال یا بالاتر که پوستشان قادر به ساخت ویتامین D3 نبوده یا افرادی که کلیه آنها قادر به فعال کردن ویتامین D3 در بدن نیست.
افرادی که نسبت به قرار گیری در معرض تابش نور خورشید محدودیت دارند مانند خانم هایی که در محیط سر بسته کار می کنند یا از مواد غذایی ویتامین D3 استفاده نمی کنند.
تحقیقات نشان داده که افراد با پوست تیره بخصوص خانم ها بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین دی ۳ هستند و این امر با عدم مصرف مکمل یا مواد غذایی حاوی ویتامین D3 تشدید می شود
افرادی که دچار کمبود آنزیم های پانکراس، بیماری کرون، فیبروز، کیستیک، بیماری سلیاک، بیماری کبدی و برداشتن قسمتی از روده یا معده هستند.
کودکان و نوجوانانی که در معرض تابش نور خورشید قرار نگرفته و از خوردن روزی دو فنجان شیر اجتناب می کنند.
کسانی که به شیر آلرژی دارند و به هر دلیلی شیر مصرف نمی کنند.
افراد چاق به ویتامین D3 بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارند.
۸۰ درصد تهرانی ها کمبود ویتامین D3 دارند این آمار نگران کننده را یکی از اعضای مرکز تحقیقات غذا و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد و گفت که آلودگی هوا هم بر شیوع این کمبود دامن می زند در واقع آلودگی هوا مقصر اصلی است و کودکان و زنان بیشتر در معرض کمبود ویتامین دی هستند.

پوکی استخوان روزی ۷۶ ایرانی را می کشد!

درمان بیماری های ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D3 مانند بیماری های لثه و دندان، پوکی استخوان، برخی سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی از جمله گرانترین درمان ها هستند و همچنین بنابر اعلام مرکز تحقیقات پوکی استخوان کشور، سالانه ۵۱ هزار شکستگی لگن خاصره در کشور رخ می دهد که از این تعداد ۵۰ درصد می میرند و بقیه تا آخر عمر زمین گیر می شوند.

در روز ۱۰۰۰ واحد ویتامین D بصورت روزانه دوزی است کشور های اتحادیه اروپا بسار بر آن تاکید میشود که بسته به شرایط مختلف می تواند بیشتر شود. مثلا افزایش وزن باعث افزایش میزان نیاز ویتامین D می شود که دلایل فیزیولوژیک دارد.

بهبود بیماری های عصبی با ویتامین D3

آلزایمر یکی از بیماری های مربوط به زوال عقل است که باعث از دست رفتن حافظه شده و زندگی فرد را مختل می کند. ویتامین D3 و امگا ۳ در پاک سازی پلاک های آمیلوئید مغز که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد موثر است. بر اساس مقاله چاپ شده در آمریکا بیماری آلزایمر ویتامین D3 و امگا ۳ به خصوص اسید چرب DHA نقش مهمی در کنترل التهاب و پاک سازی پلاک های آمیلوئید دارد.

این سه امگای دوس داشتنی ۳-۶-۹

ساخت پلاک های آمیلوئیددر مغز منجر به تخریب سلول های مغز و در نهایت مرگ خواهد شد. همچنین دانشمندان ثابت کردند که ویتامین D3 با بخش هایی از مغز مانند تفکر، یادگیری ارتباط مستقیم دارد.کمبود ویتامین D3 برای جلو گیری از بیماری های خود ایمنی MS کاربرد دارد.

پارکینسون یکی دیگر از اختلالات عصبی پیش رونده (نورولوژیک) رایج است که ۵ میلیون در جهان به آن مبتلا هستند که این تعداد در سال ۲۰۳۰ دو برابر خواهد شد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته ویتامین D3 در به تاخیر انداختن یا جلوگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون و افسردگی نقش مهمی دارد.

حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به پارکینسون از اختلال ناشی و زوال عقل رنج می برند افزایش پلاسمای ویتامین D3 در این افراد باعث بهبود علایم شناختی و کاهش افسردگی می شود.کمبود ویتامین D3 در افراد مسن، احتمال به افسردگی را ۱۱ برابر بیشتر می کند.

نقش ویتامین D3 در درمان و پیشگیری از سایر بیماریها

بر اساس تحقیقات انجام شده:

مصرف این ویتامین ۶۶ درصد خطر ابتلا به به دیابت نوع ۱ را کاهش میدهد.
مصرف این ویتامین تا ۸۳ درصد خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.
مصرف این ویتامین تا ۵۴ درصد خطر ابتلا به بیماری ام اس MS را کاهش می دهد.
مصرف این ویتامین تا ۵۰ درصد احتمال شکستگی را کاهش می دهد.
مصرف این ویتامین تا ۶۰ درصد خطر ابتلا به فیبرومیالژی (نوعی روماتیسم) را کاهش می دهد.
بیشتر بخوانید: ویتامین D3 و امگا ۳ و ترکیب معجزه آسای آنها‎.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   نکات مهم برای عمل بینی
پرستار بیمار در منزل, پرستار سالمند, پرستار کودک, خدمات پرستاری در منزل, نگهداری از کودک
نوشتهٔ پیشین
سوپ در فصل زمستان
نوشتهٔ بعدی
مغز و قلب مهم ترین اعضای بدن انسان است

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

قرص و داروی شناخته شده لاغری

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

سوخت و ساز چربی

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

تزریق آمپول در حکیمیه

تزریق آمپول در حکیمیه

نگهداری از کودک جیحون

پرستار کودک در منزل مجیدیه

امور منزل و آشپزی فرمانیه

امور منزل و آشپزی فرمانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!