اصول و روش صحیح نگهداری و مراقبت از دندان

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

اگر می خواهید دندان هایی سسالم داشته باشید کافیست به رعایت برخی نکات بپردازید و اصول و روش صحیح نگهداری و مراقبت از آن را بدانید چه کارهایی باید انجام دهیم تا دندان هایی سالم داشته باشیم.

 این چند نکته را در نظر داشته باشید:

یک زمانی، تمیز کردن دندان فقط با بالا و پایین کردن مسواک بود، اما امروزه پزشکان نکات مهمی را فهمیده‌اند که دانستن آن‌ها می‌تواند در سلامت دهان و دندان بسیار مهم باشد.

–    باید روزی ۲ بار مسواک زد؛ یکی قبل از خواب و دیگری یک موقع دیگر. حرف بر سر این است که قبل از صبحانه مسواک بزنیم یا بعد از آن. بهتر است اگر میوه یا آب میوه می‌خورید، به خصوص هنگام صبحانه، مسواک نزنید. اگر نگران هستید، می‌توانید دهان‌شویه فلورایددار استفاده کنید.

–    فلوراید موجود در خمیر دندان مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بنابراین بهتر است بعد از مسواک، دهانتان را زیاد نشویید.

–    استفاده از دهان‌شویه بعد از مسواک زیاد فایده ندارد چون فلوراید را می‌شویید و جایش را با فلوراید پر می‌کنید.

–    خوردن آدامس به شرط این که بدون قند باشد، می‌تواند برای دندان مفید باشد.

–    توصیه می‌شود دندان‌های شیری بچه‌ها را دوبار در روز، هر بار ۲ تا ۳ دقیقه مسواک بزنید؛ اما چون مسواک زدن دندان یک کودک ۲ ساله به این روش تقریباً غیرممکن است، همین که تمام سطوح دندان‌های او را با خمیر دندان فلورایددار مسواک بزنید، کارتان را درست انجام داده‌اید.

–    بچه‌های زیر ۱۸ سال باید سالانه یک بار پیش دندانپزشک بروند، چون دندان‌هایشان زودتر خراب می‌شود.

برای رسیدگی بیشتر بده دندان هایتان و سلامت و زیبایی آن ها باید در مورد نوشیدنی های اسیدی بیشتر محتاط باشید و پس از خوردن آن ها دهانتان را بشوئید مسواک زدن پس از برخی نوشیدنی ها مضر خواهد بود.

نوشیدنی های اسیدی

متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی گفت: پس از خوردن مواد اسیدی مثل آب پرتقال,نوشابه,نوشیدینی‌های ترش به هیچ وجه مسواک نزنید و تنها دهان را با آب بشویید.

پروین خادم گفت: مصرف شکلات باعث پایین آمدن PH در دهان می‌شود و پایین آمدن PH پوسیدگی دندان‌ها را در پی خواهد داشت؛ برای همین توصیه می‌کنم که کودکان شکلات و شیرینی‌ها را در یک وعده میل کنند و از خوردن آن‌ها به‌صورت تکه تکه و در چند وعده مختلف در روز خودداری کنند.

وی ادامه داد: ذره ذره خوردن شیرینی‌ها باعث پایین آوردن PH دهان و ساییدگی آن‌ها شده و فرصت ترمیم به دندان را نمی‌دهد.خادم با اشاره به مواردی که در آن مسواک زدن مجاز نیست، گفت: پس از خوردن خوراکی‌های اسیدی مثل آب‌پرتقال، نوشابه یا نوشیدنی‌های ترش به هیچ وجه مسواک نزنید و تنها دهان را با آب بشویید، مواد اسیدی دندان‌ها را نرم‌تر می‌کند و مسواک زدن باعث ساییدگی و از بین رفتن آن‌ها خواهد شد. همچنین بعد از مصرف آبمیوه‌های پالپ‌دار نیز باید از نخ دندان استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین به کودکانی که عادت دارند در آخر شب شیر بخورند نیز توصیه می‌شود که حتماً بعد از خوردن شیر نسبت به تمیز کردن فضای دهان اقدام کنند و بلافاصله بعد از مصرف شیر نخوابند.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ادامه داد: استفاده از خوراکی‌های فیبردار مثل هویج می‌تواند در نگهداری سطح لثه مؤثر باشد، همچنین توصیه می‌شود برای سلامت محیط دهان از دهان‌شویه‌های مخصوص استفاده و نوع دهان‌شویه را حتما با مشورت دندان‌پزشک انتخاب کنید؛ چرا که برخی از دهان‌شویه‌ها برای سلامت دهان و برخی برای سلامت لثه مفید است که باید تحت نظر پزشک انتخاب و استفاده شود.

دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند، کودکان زیر ۶ سال از خمیردندان استفاده نکنند و تنها با مسواک به نظافت دندان‌ها بپردازند. برای کودکان بالای ۶ سال نیز از خمیردندان کم فلوراید به‌اندازه یک نخود استفاده شود و برای افراد بالای ۱۰ سال نیز از خمیردندان‌های دارای فلوراید به مقدار یکسانت استفاده شود.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   فراد مبتلا به روماتیسم مفصلی
پرستار بیمار در منزل, پرستار سالمند, پرستار کودک, نگهداری از کودک, نگهداری سالمند
نوشتهٔ پیشین
عوارض ريمل‌ هایی که پايه اصلي آنها آبکی است
نوشتهٔ بعدی
نوشیدنی ها مضر برای دندان و دهان

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

کدام لایه‌بردارها را باید پزشک تجویز کند

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

خطرات دوقلویی در زنان مسن

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

علائم عفونت ریوی در سالمندان

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

همراه بیمار در بیمارستان امام سجاد شهریار

همراه بیمار در بیمارستان امام سجاد شهریار

سالمند خانم

سالمند خانم

همراه بیمار در بیمارسستان امام خمینی

همراه بیمار در بیمارسستان امام خمینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!