پرستار سالمند | علت سکسکه و درمان خانگی آن

پرستار سالمند | علت سکسکه و درمان خانگی آن | پرستار کودک در منزل | پرستار سلام
سکسکه انقباضات ناگهانی و غیر ارادی ماهیچه دیافراگم هستند انقباض اعصاب که از گردن تا سینه کشیده می شود موجب سکسکهمی شود. بسیاری از شرایط می تواند منجر به این انقباض شود، از جمله خوردن بیش از حد سریع و بلعیدن هوا جویدن آدامس، سیگار کشیدن ، خوردن یا نوشیدن بیش از حد ،حملا مغزی یا قلبی ، تومور مغزی برخی داروها، بخارات سمی، اضطراب و استرس، در نوزادان، سکسکه ممکن است با گریه، سرفه، یا رفلاکس همراه باشد ؛ در ادامه این بخش از سلامت پرستار سلام در مورد سکسکه توضیحات کاملی خواهیم داد.سکسکه
سکسکه

سکسکه چیست ؟

سکسکه فشردگی ناگهانی و غیر ارادی ماهیچه دیافراگم هستند. هنگامی که ماهیچه به طور مرتب منقبض می شود، باز شدن میان تارهای صوتی به منظور کنترل جریان هوا و ایجاد صدای سکسکه . انقباض اعصاب که از گردن تا سینه کشیده می شود می تواند موجب سکسکه شود. اگر چه با برخی از بیماری ها مرتبط هستند ( برخی ممکن است جدی باشند مثل ذات الریه و وقتی مواد مضر در خون ایجاد می شود مثالا نارسایی کلیه ) سکسکه ها جدی نیست و دلیل روشنی برای رخ دادن ندارند. حضور آن ها به ندرت موجب مشکلات سلامتی مانند تغییرات گفتاری یا تداخل در خوردن و خوابیدن می شود.

پرستار سالمند | علت سکسکه و درمان خانگی آن | پرستار کودک در منزل | پرستار سلام

علل سکسکه چیست ؟

بسیاری از بیماری ها با سکسکه مرتبط هستند، اما هیچ کدام از آن ها علت سکسکه نیستند. اگر فرد خیلی سریع غذا بخورد، می تواند به همراه غذا هوا را قورت دهد و دچار سکسکه شود.
  • سیگار کشیدن یا جویدن آدامس می تواند باعث شود فرد بتواند هوا را قورت دهد و سکسکه کند.
  • هر گونه اعمال دیگری که ممکن است دیافراگم را تحریک کند مانند خوردن بیش از حد ( به ویژه غذاهای چرب ) و یا نوشیدن بیش از حد ( نوشیدنی های الکلی یا نوشابه های کربناته ) می تواند فرد را مستعد سکسکه کند در این نمونه ها، شکم که در زیر و مجاور دیافراگم قرار گرفته است، کشیده شده است. زمانی که هنگام خوردن و نوشیدن، سکسکه رخ می دهند ، بعضی اوقات سکسکه ها به عنوان واکنشی برای محافظت فرد در برابر خفگی در نظر گرفته می شوند.
  • تومور مغزی یا حملات مغز ساقه مغز را در گیر می کنند و برخی از اختلالات مزمن پزشکی ( مانند نارسایی کلیه ) می توانند موجب سکسکه شوند ؛ تومورمغز، مننژیت و انسفالیت نیز ممکن است موجب سکسکه شوند .آسیب به عصب واگ و یا گردنی ممکن است باعث شود سکسکه به مدت طولانی ادامه پیدا کند. مشکلات کبدی ، شامل ورم، عفونت، و یا جرم می تواند موجب آسیب دیافراگم شود که می تواند موجب سکسکه شود.
  • برخی از داروها می توانند باعث برگشت اسید شوند نیز می توانند سکسکه ها را به عنوان اثر جانبی داشته باشند. بیشتر بنزودیازپین از جمله دیازپام ( والیوم )، آلپرازولام ( Xanax ) و لورازپام ( Ativan ) می توانند موجب سکسکه شوند . به علاوه، داروهایی نظیر لوودوپا( Larodopa )، نیکوتین و ondansetron ( Zofran ) می توانند موجب سکسکه شوند. داروهای دیگری که می توانند موجب سکسکه شوند عبارتند از :levodopa، methyldopa ( Aldomet )، نیکوتین، ondansetron ( Zofran )، barbiturates، افیونی ( opioid )، corticosteroids، بی حسی، یا داروهای شیمی درمانی.
  • دود غلیظ نیز می تواند علایم سکسکه را تحریک کند.
  • کودک بعد از گریه یا سرفه، ممکن است سکسکه کند، این موضوع در اولین سال در کودکان شایع است. در برخی موارد، نوزادان با برگشت اسید معده ممکن است بیشتر مستعد سکسکه باشند.
  • استرس وعصبانیت هر دو می توانند سکسکه کوتاه مدت و بلند را القا کنند.
مطالب مرتبط :   کسی که مریض نمی‌شود!!!

پرستار سالمند | علت سکسکه و درمان خانگی آن | پرستار کودک در منزل | پرستار سلام

سکسکه چه زمانی نگران کننده است؟

سکسکه به ندرت موجب نگرانی می شوند ، اما اگر مکرر، مزمن و پایدار بماند ( بیش از 3 ساعت طول بکشد )، اگر روی الگوی خواب اختلال ایجاد کنند، تداخل غذایی ایجاد می کند که باعث رفلاکس و استفراغ می شود با درد شکمی شدید، تب، تنگی نفس، بالا آوردن خون و یا احساسی درگلو همراه است.

چه پزشکی سکسکه را درمان می کند ؟

از آنجا که سکسکه ها به ندرت وضعیتی اورژانسی پزشکی هستند، احتمالا ابتدا با پزشک خانوادگی یا پزشک داخلی مشورت کنید. کودکان ممکن است با پزشک اطفال ویزیت شوند
در موارد اضطراری که در بالا توضیح داده شد ممکن است متخصص طب اورژانسی را در بخش اورژانس بیمارستان ببینید.
متخصصان دیگری که در درمان این بیماری نقش دارند ( متخصص در دستگاه گوارش )، ( متخصص مغز و سیستم عصبی )، متخصص گوش و حلق ، بینی

تشخیص سکسکه

تشخیص براساس ارزیابی فیزیکی است. تست آزمایشگاهی به ندرت لازم است مگر اینکه سکسکه ها نشانه یک وضعیت پزشکی مرتبط باشند. تست های تشخیص شرایط پزشکی مربوطه انجام خواهند شد و آزمایش ها مطابق با شرایط مربوطه متفاوت خواهند بود.

درمان سکسکه

انواع درمان های خانگی برای رفع سکسکه ها وجود دارد مثل نگه داشتن نفس برای نوشیدن یک لیوان آب ، رشته مشترک بیشتر این درمان ها این است که کربن دی اکسید در خون ایجاد می شود و یا تحریک اعصاب واگ سکسکه را متوقف می کند مراقبت های پزشکی به ندرت برای درمان سکسکه مورد نیاز است. اگر یک فرد برای بیش از دو روز سکسکه دارد باید به دنبال مراقبت پزشکی باشد.
پرستار سالمند | علت سکسکه و درمان خانگی آن | پرستار کودک در منزل | پرستار سلام

درمان سکسکه با طب سنتی

مثل همیشه طب سنتی راه چاره ای برای حل مشکلات دارد که بهترین انها برای درمان سکسکه شامل:

بذر گیاه ِ شوید:

برای توقف سکسکه همچنین می توانید مقداری بذر شوید را به آرامی بجوید. این روش قدیمی بسیار مؤثر است. رایحه بذر این گیاه با درگیر کردن اعصاب و عضلات ِ وابسته، در کار سکسکه وقفه می اندازد.

دارچین:

خوردن آب دم کرده آن با سرکه و مصطکی کوبیده برای رفع سکسکه رطوبی مناسب است.

کندر:

5 گرم از آن را با یک مثقال زیره مخلوط کرده و بکوبید و بخورید جهت آرام کردن سکسکه، جلوگیری از آروق زدن.

پونه :

نوشیدن آب جوشانده آن رفع کننده سکسکه است.

سوسنبر( آویشن وحشی):

نوشیدن دم کرده آن جهت درمان سکسکه.

خرمالو :

خوردن آن، قابض، تقویت معده، آرام کننده سکسکه، نرم کننده سینه است.

پرستار سالمند | علت سکسکه و درمان خانگی آن | پرستار کودک در منزل | پرستار سلام

نان:

خشک آن را قطعه قطعه کرده و بلغ نمایید جهت آرام کردن سکسکه.

سیرابی:

شیردان گوسفند را کاملًا بپزید روزی سه دانه صبح و ظهر و عصر میل نمایید.

آب سیرابی را با گلاب مخلوط نموده هر یک ساعت فاصله یک استکان میل نمایید.

 درمان خانگی و خوراکی سکسکه کردن

نسخه های خانگی برای درمان سکسکه :

زمانی که سکسکه می گیریم دیگران توصیه های بسیاری از قبیل خوردن آب و یا نگه داشتن نفس را پیش می کشند که گاهی موث و گاهی بی فایده است. در کل درمان های خانگی رفع سکسکه شامل:
  1.  نگه داشتن نفس و شمردن به آرامی از 1 تا 10
  2. نفس کشیدن داخل یک کیسه کاغذی برای مدتی کوتاه
  3. نوشیدن سریع یک لیوان آب سرد
  4. خوردن یک قاشق شکر یا عسل یا قرار دادن آن در انتهای زبان
  5. بالا کشیدن زانوها به درون سینه
  6. بیرون کشیدن ناگهانی و شدید زبان
  7. انگشت شست خود را بین دندان ها و لب بالا قرار دهید. سپس لب بالا را با انگشت سبابه خود، درست در زیر سوراخ بینی سمت راست، فشار دهید. انگشتان سبابه خود را حدود 20 ثانیه داخل هر دو گوش فشاردهید.
  8. زبان خود را به ملایمت بکشید.
  9. گاز زدن یک تکه لیموترش
  10. غرغره آب یخ
  11. ماساژ انتهای گلو
  12. خوردن یک قاشق سرکه
  13. نوشیدن آب به حالت درازکشیده و خوردن از سمت مقابل لیوان
  14. قرار دادن انگشت در دهان
  15. تکان تند و شدیدی به زبان خود بدهید
  16. زبان کوچک را به کمک یک قاشق بلند کنید
  17. یک تکه نان خشک را بجوید و سپس ببلعید
  18. چشمان خود را ببندید و فشار ملایمی را به کره های چشم وارد کنید.
  19. یک قاشق چایخوری شکر خشک بخورید.
  20. خوردن یک قاشق شکر یا عسل یا قرار دادن آن در انتهای زبان
  21. بالا کشیدن زانوها به درون سینه
خوردن مواد شیرین، مانند شکر، می تواند با خراش دادن مری، منجر به تحریک اعصاب و ماهیچه ها شده و عمل انقباضی آنها را متوقف کند. چشیدن سس فلفل در بعضی موارد می تواند باعث رفع سکسکه شود. تُندی فلفل، منجر به گیج کردن اعصاب در ناحیه گلو شده و توجه آنها را به درک طعم و مزه فلفل جلب می کند. و سکسکه فراموش می شود. عسل:یک قاشق مرباخوری عسل را در مقداری آب گرم هم بزنید و آن را در انتهای زبان خود نگه دارید. این مایع شیرین، همانند سرکه، می تواند منجر به تحریک اعصاب و رفع سکسکه شود.
 درمان دارویی سکسکه کردن

درمان های پزشکی سکسکه کدامند؟

سکسکه های معمولی که معمولا خودش متوقف میشود، درمان های خانگی به طور کلی کافی هستند.برای سکسکه های سخت و مداوم ( معمولا تا 2 روز طول می کشد )، پزشک ممکن است داروها  را امتحان کند تا بیماران را مدیریت کند.
Chlorpromazine ( Thorazine ) معمولا اولین داروی تجویز شده برای سکسکه است ، اگرچه داروهایی مانند baclofen ( Lioresal ) و دارو برای convulsions مانند phenytoin ( Dilantin ) نیز موفق بوده اند.
تلاش برای بی هوشی ، مسدود کردن عصب گردنی و عمل جراحی بر روی یک محرک الکترونیکی برای تحریک عصب واگ موثر بوده است. جراحی برای از کار انداختن عصب گردنی ( اعصاب که دیافراگم را کنترل می کند ) اغلب آخرین چاره است.
 علل سکسکه و همه راههای درمان آن

عوارض و تاثیرات منفی سکسکه چیست ؟

در افراد سالم، سکسکه ها معمولا بدون هیچ تاثیر جدی کنار می روند. با این حال ، اگر سکسکه ها ادامه پیدا کند ، ممکن است باعث پریشانی و پریشانی اجتماعی شوند و اگر طولانی شوند، خوردن و اختلالات خواب می تواند منجر به اختلال در کلام، خوردن و اختلالات خواب شود .

پرستار بیمار, پرستار بیمار در منزل, پرستاری از کودک, پرستاری سالمند, پرستاری کودک
نوشتهٔ پیشین
پرستار سلام | همه چیز درباره روز عرفه و عید قربان
نوشتهٔ بعدی
پرستار کودک در منزل | عوارض تنبیه بدنی کودکان

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

مرطوب‌کننده پوست

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

تجربه نخستین بارداری

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

ترک عائت های بد در کودکان

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

مراقبت از نوزاد 9 ماهه بهمراه امور منزل ، میرداماد

مراقبت از نوزاد 9 ماهه بهمراه امور منزل ، میرداماد

پرستار سالمند آقا بلوار فردوس

پرستار سالمند آقا بلوار فردوس

مراقبت از نوزاد 6 ماهه ، فرشته

مراقبت از نوزاد 6 ماهه ، فرشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!