لزوم مصرف متعادل امگا ۳ و ۶

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

در مورد اسیدهای چرب ضروری برای بدن چه می دانید؟ آیا از لزوم تناسب مصرف آنها اطلاعی دارید؟ در این مقاله با سه امگای دوست داشتنی ۳، ۶ و ۹ آشنا شده و درباره تاثیر آنها بر روی بدن و منابع تهیه آن اطلاعاتی کسب می کنیم.

لزوم مصرف متعادل امگا ۳ و ۶

امگا ۳ و امگا ۶ از اسید های چرب ضروری هستند که بدن ما توانایی ساخت آن ها را ندارد. یکی از دلایل بیماری قلب و عروق در کشور ما کمبود این اسید ها است، زیرا سرانه مصرف ماهی در کشور فقط ۶ کیلو گرم است و این در حالیست که سرانه مصرف در دیگر کشورهای آسیایی ۳۵کیلو گرم در سال است. در حقیقت مهمترین نکته مربوط به مقدار دریافت این نوع اسید ها نیست بلکه مربوط به نسبت دریافت این اسید ها به یک دیگر است.

یافته های پژوهشگران حاکی از آن است که نسبت این دو چرب در رژیم غذایی ما از تعادل خارج است .برای این که امگا ۳ و امگا ۶ بتوانند به خوبی عمل کنند نیاز به آنزیم های یکسان، برخی ویتامین ها (E,C,B6,B3)، منیزیم و روی دارند و از آن جایی که معمولا یک لشکر امگا ۶ و یک گروه کوچک امگا ۳داریم که بسیار کم و نادر هستند، امگا ۶در نبرد امگا ۳بیچاره به پیروزی می رسد، در حالی که امگا ۳نقش های بسیار مهمی در بدن ما به عهده دارد.

این نبرد آشوبی در بدن به راه می اندازد که باعث بروز بیماریهای قلبی عروقی، مشکلات آلرژی، التهاب ها و درد سر های دیگر می شود.

نسبت ایده آل امگا ۶ به امگا ۳ در رژیم غذایی باید ۱: ۱و حد اکثر ۲: ۱ باشد، اما متاسفانه این نسبت در افراد جامعه ۱۵:۱ تا ۵۰:۱ می باشد بنابراین مصرف هر کدام از این دو اسید چرب به تنهایی نه تنها مفید نیست بلکه مشکلات عدیده ای را نیز در بدن بوجود می آورد. به عبارت دیگر هرگاه اسید چرب امگا ۶ بیش از امگا ۳مصرف گردد، فقط اسید چرب امگا ۶ متابولیزه شده و بدن قادر نمی باشد از اسید چرب امگا ۳استفاده کند.

لزوم مصرف متعادل این دو اسید چرب ضروری به این خاطر است که این دو اسید چرب با یکدیگر بر سر آنزیم ها رقابت می کنند. مکمل های امگا ۳-۶-۹ حاوی این اسید های چرب با نسبت تنظیم شده هستند.

نقش امگا ۶ و امگا ۹ در بیماری ام اس

اسید چرب غیر اشباع امگا ۹ یکی از اسید های چربی است که در منابع گیاهی یافت می شود. کانولا، آفتاب گردان، زیتون و خشکبار (آجیل) دارای مقدار قابل توجهی امگا ۹ می باشند و بعنوان اسیدهایی با اولییک زیاد یا monounsaturated شناخته می شوند.امگا ۹کانولا و آفتاب گردان بطور منحصر به فردی در میان منابع اسید چرب غیر اشباع امگا ۹ بالا است.

تحقیقات نشان داده است که مصرف امگا ۶ و امگا ۹ در بیماران ام اس از پیشرفت این بیماری کاسته و از تعداد حملات آن جلوگیری می کند. دکتر عباس فهیمی متخصص تغذیه می گوید با توجه به این که بیماری ام اس سیستم عصبی مرکزی است که در آن قسمتهایی از سیستم عصبی گرفتار می شود و در غلاف سلول های عصبی مشکل ایجاد می شود مصرف امگا ۹ و امگا ۶ می تواند.

اثر تکمیل کننده ای در پوشش غشای سلولی از بین رفته توسط این بیماری را داشته باشد. وی گفت استفاده از امگا ۶ باید به میزان ۳ تا ۴ گرم در روز باشد که این میزان با توجه به بیمار و شدت بیماریش تجویز می شود. وی تصریح کرد در بیماری ام اس که روند التهابی دارد مصرف امگا ۹می تواند روند پیشرفت این بیماری را کاهش دهد.

**توجه ** اگر اهل دنبال کردن اخبار سلامتی باشید حتما می دانید که محققان هر روز به خواص جدیدی از  مصرف امگا ۳ ها دست پیدا می کنند و امگا ۶ نوعی رقیب امگا ۳ است مصرف امگا ۶برای سلامتی لازم است ،محققان بر این عقیده اند که  همیشه باید تعادلی ببن امگا ۳و امگا ۶ در بدن بر قرار باشد تا سالم تر بمانیم. این تعادل را می توان با استفاده با مکمل های امگا ۳، ۶، ۹ که نسبت امگا در آن ها رعایت شده است تامین کنیم.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   دغدغه های بیماریcf
پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستار کودک در منزل, نگهداری سالمند, نگهداری کودک در منزل
نوشتهٔ پیشین
مواد غذایی سالم و ناسالم
نوشتهٔ بعدی
مواد درمانی آب برنج

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

نكاتی برای كنترل حالت تهوع بارداری

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

چطور باید احساسات‌را برای فرزندان‌ بیان کرد

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

شیرینی را دوست دارید بخوانید

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

تزریقات در منزل الهیه

تزریقات در وردآورد

پرستاری از سالمند آقا ، تهران پارس

پرستاری از سالمند آقا ، تهران پارس

وظایف نظافتچی در منزل

وظایف نظافتچی در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!