وجود ویتامین ها در بدن

پرستار کودک,نگهداری از کودک,خدمات پرستاری در منزل,پرستاری کودک,پرستار سالمند

ویتامین ها نقش حیاتی برای سلامت انسان داشته و وجود آنها در بدن ضروری است. ویتامینها به دو گروه تقسیم می شوند محلول در آب و محلول در چربی هستند. کمبود ویتامین ها در بدن علایم متفاوتی ایجاد می کند که گاهی بسیار خفیف و گاهی خطرناک و غیر قتبل جبران است.

ویتامین A

این ویتامین در کبد ذخیره می شود و کمبود آن در مدت رمان کوتاه عارضه ای ایجاد نمی کند. چون کبد در مواقع ضروری مقادیر زیادی از آن را برای استفاده بدن آزاد می کند. برخی از بیماری ها مثل اختلالات جذب و اسهال چرب باعث می شوند کبد نتواند میزان کافی از این ویتامین را جذب کرده و در نتیجه فرد دچار علابمی از کمبود این ویتامین می شود.

علایم کمبود ویتامین A عبارتند از: اختلال در بینایی و شبکوری، اختلال باروری بویژه در جنس مذکر، سقط خود به خود، کم خونی و اختلال در سیستم ایمنی.

ویتامین های گروه B

این ویتامین ها اهمیت بالایی در حفظ انرژی بدن دارند. اما این ویتامین در بدن ذخبره نمی شود و تامین آن از طریق مواد غذایی ضروری است. البته ویتامین B12 تنها ویتامین گروه B محسوب می شود که دارای ذخایر کبدی برای تامین نیازهای بدن به مدت ۵تا ۷سال بوده و کمبود آن تنها در گیاه خواران مطلق به چشم می خورد.

ویتامین B1 یا تیامین: از آن دسته ویتامین هایی است که کمبود آن در بدن با نشانه های ظاهری در پوست همراه است. این ویتامین نقش بسیار مهمی در تولید انرژی ناشی از مصرف غذاها در بدن دارد. از دیگر علایم کمبود آن می توان بی اشتهایی، کاهش وزن و علایم قلبی و عصبی اشاره کرد.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین: ترس یا حساسیت نسبت به نور (فتوفوبیا)، سوزش، خارش و ریزش اشک چشم، کاهش شفافیت بینایی و درد و سوزش لبها و زبان از جمله مهمترین نشانه های کمبود ویتامین B2 است. در مواقعی که شدت کمبود ویتامین بالا باشد. بروز مشکلاتی مثل شکاف در پوست گوشه دهان و شقاق گوشه لبها، ضایعات پوستی، زبان متورم ارغوانی و افزایش رشد مویرگهای اطراف قرنیه چشم نیز دیده می شود.

ویتامین B3 یا نیاسین : وفتی این علابم را در بدن خود مشاهده کردید امکان دارد به کمبود ویتامین B3 مبتلاشده باشید: ضعف عضلانی، بی اشتهایی و سو هاضمه و ضایعات پوستی.

این کمبود با تغییرات پوستی نیز بروز می کند به این ترتیب که نواحی از پوست که در معرض نور آفتاب هستند دستها، بازو و گردن و پاها دچار ترک خوردگی و تیرگی رنگ خواهند شد. حتی گاهی کمبود نیاسین سیستم عصبی را هم در گیر می کند که اغلب بانشانه هایی مثل گیجی و منگی، التهاب عصبی و تغییرات دستگاه گوارش به شکل تحریک پذیری و التهاب غشای مخاطی دهان و لوله گوارش همراه است.

بد نیست بدانبد که بی حالی و خستگی زودرس در افراد می تواند یکی از دلایل کمبود این ویتامین باشد.

ویتامبن B6: این ویتامین در بدن نقش مهمی داشته و کمبود آن موجب مشکلات پوستی و عصبی در فرد می شود و زمانی که بدن فرد این ویتامین را به میران کافی ذخیره نکرده باشد. دچار علایمی مانند ضعف، بی خوابی، نوروپاتی محیطی، التهاب زبان، التهاب حفره دهان و اختلال ایمنی سلولی خواهد شد.

شاید تعجب کنید اما کمبود این ویتامین در دراز مدت می تواند فرد را مبتلا به بیماری صرع کند خوشبختانه درمان با پیریدوکسینیا پیریدوکسال فسفات کمک کننده است.

ویتامینB9 یا فولات: کمبود فولات یا ویتامبن B9 منجر به بروز کم خونی در بدن شود. عدم مصرف این عنصر حیاتی در دوران بارداری می تواند جنبن را دچار نقصهای سیستم عصبی کند. درصورت بروز این کمبود هنگام بارداری، لوله عصبی جنین به صورت کامل تشکیل نمی شود و سلامت جنین به خطر می افتد با این حساب توجه به مصرف کافی این ویتامین در تمام خانمها بویژه در سنین باروری ضروری است.

ویتامین B12: یکی از عوارض مهم عدم مصرف ویتامین B12 ایجاد عارضه کم خونی است که همین امر زمینه بروز مشکلات عصبی و استرس های مزمن را نیز فراهم می کند.

وبتامین D

 این ویتامین توسط نور خورشید در بدن ساخته می شود و در مناطقی که نور خورشید کمتر به زمین می تابد. کمبود این ویتامین با علائمی مثل پوکی استخوان در بزرگسالان و نرمی استخوان در کودکان در حال رشد بروز می کند.بر اثر آخرین تحقیقات این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به افسردگی و برخی از سرطانها موثر است. همچنین نقش ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به بیماری ام اس هم از دیگر نتایج این تحقیقات است.

ویتامین C

کمبود این ویتامین نه تنها شما را مدام به انواع سرما خوردگی دچار می کند بلکه ممکن است به بیماری اسکوربوت هم مبتلا شوید. بزرگسالان مبتلا به اسکوربوت ممکن است دچارتورم و خونریزی لثه، از دست دادن دندان، خواب آلودگی، خستگی، دردهای مفاصل در پاها، تحلیل عضلانی، ضایعات پوستی و تغییرات روانی مختلف شوند.

از دیگر علایم کمبود ویتامین C می توان به خون ریزی زیر پوستی، پیچ خوردگی شدید مو ها، درد مفاصل، تورم لثه، افسردگی، تب و تنگی نفس اشاره کرد.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   سیگار کشیدن!!
پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری کودک, خدمات پرستاری در منزل, نگهداری از کودک
نوشتهٔ پیشین
استفاده بیش از حد از مکمل‌ها
نوشتهٔ بعدی
حفظ سلامت قلب و عروق

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

خواص مرزه برای سلامتی

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

یک برنامه برای داشتن شکمی صاف

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

روزه‌داری و رژیم مفید غذایی

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

خدمات تزریقات در منزل

خدمات تزریقات در منزل

نگهداری از کودک 5 ساله

نگهداری از کودک 5 ساله

امور منزل و نظافت بهارستان

نظافت و آشپزی جنت آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!