هدفتان داشتن موهای سالم؟

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

هنگامیکه هدفتان داشتن موهای سالم است، فقط چیزی که روی موهایتان قرار می‌دهید مهم نیست بلکه آنچه که می‌خورید نیز اهمیت دارد.

داشتن موهایی با ظاهر بهتر می‌تواند از وعده غذایی بعدی شما آغاز شود.

لیزا درایر متخصص تغذیه و دارای مدرک رژیم درمان رسمی(RD) و نویسنده “رژیم غذایی زیبایی” می‌گوید: سلول‌ها و فرایندهایی که به داشتن موهای قوی و با طراوت کمک می‌کنند، درست مانند هر قسمت دیگر از بدن شما به یک رژیم غذایی متعادل بستگی دارند.

ممکن است مشاهده تغییرات(هم خوب و هم بد)در مویتان به زمان طولانی‌تری نسبت به پوستتان نیاز داشته باشد. بعنوان مثال سیبل فیشمن، متخصص پوست در نیویورک می‌گوید: فقط یک هفته رژیم غذایی نادرست می‌تواند باعث عود آکنه، خشکی و رنگ پریده شدن پوست شود. اما در مورد موها، شاید چند ماه طول بکشد تا یک کمبود تغذیه‌ای یا اثرات یک رژیم غذایی شدید، خودش را نشان دهد.

مواد غذایی که امروز می‌خورید به تقویت فولیکول مو ــ که هر تار مو از داخل آن بوجود می‌آید ــ و پوست سر اطراف آن کمک می‌کند. درایر می‌گوید: فولیکولها و پوست سر سالمتر یعنی موهایی سالمتر.

البته علاوه بر چیزی گه می‌خورید، عوامل دیگری هم بر موهایتان تاثیر می‌گذارند. سیگار کشیدن، عدم تعادل هورمونی و خواب ناکافی نیز می‌تواند بر ظاهر موهایتان، اثر بگذارد. هیچ ماده مغذی جادویی نمی‌تواند این مشکلات را رفع کند.

با این حال، شما بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید قدرت دارید. اگر یک رژیم غذای متعادل، متنوع و سرشار از پروتئین که شامل ۱۰ ماده غذایی زیر می‌باشد، داشته باشید از موهایتان آنطور که سزاوارش است و به آن نیاز دارد، مراقبت خواهید کرد.

  1. ماهی سالمون

علاوه بر اینکه سرشار از پروتئین و ویتامین D است(هردو برای داشتن موهای قوی، ضروری‌اند) اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این ماهی خوشمزه، مهم‌ترین ماده مغذی آن می‌باشد. بدن شما نمی‌تواند آن اسیدهای چرب را که برای رشد مو به آنها نیاز دارد، بسازد. درایر می‌گوید: حدود ۳ درصد از ساقه مو از این اسیدهای چرب ساخته شده است. اسیدهای چرب امگا ۳ در غشای سلولی پوست سر شما و روغن‌های طبیعی که پوست سر و موی شما را مرطوب نگه می‌دارند نیز وجود دارد.

گزینه‌های دیگر: اگر از ماهی سالمون خوشتان نمی‌آید می‌توانید اسیدهای چرب ضروری را از ماهی‌هایی مانند شاه ماهی، ساردین، تروت، ماهی خال مخالی و همچنین آووکادو، دانه‌های کدو تنبل و گردو نیز بدست آورید(برای دانستن چیزهای بیشتر راجع به گردو، مطلب زیر را بخوانید).

  1. گردو

گردو تنها نوع آجیل است که مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب امگا ۳ دارد. همچنین سرشار از بیوتین و ویتامین E است که از سلولهای شما در برابر آسیب DNA محافظت می‌کند. درایر می‌گوید: از آنجایی که موهای شما بندرت در برابر خورشید محافظت می‌شوند، مصرف گردو بسیار مهم است. فیشمن می‌گوید: کمبود بیوتین می‌تواند منجر به ریزش مو شود. گردو حاوی مس نیز هست، یک ماده معدنی که به درخشان ماندن رنگ موی طبیعی شما کمک می‌کند.

گزینه های دیگر: فیشمن می‌گوید: سعی کنید بجای روغن کانولا یا گلرنگ از روغن گردو در سس سالاد یا هنگام تفت دادن سبزیجات استفاده کنید.

  1. صدف

صدف سرشار از زینک است که کمبود آن می‌تواند باعث ریزش مو(حتی در مژه‌های شما) و همچنین خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست سر شود. ۳ اونس صدف، ۴۹۳% از ارزش غذایی روزانه شما را دارا می‌باشد. می‌توانید مقداری زینک از طریق غلات غنی شده و نان‌های کامل بدست آورید اما صدف، مقدار مناسبی پروتئین نیز دارد.

درایر می‌گوید: یادتان باشد که ۹۷ درصد مو از پروتئین ساخته شده است. بدن شما بدون پروتئین کافی نمی‌تواند موهایی را که هر روز بطور طبیعی از دست می‌دهید جایگزین کند و مویی که می‌سازید ممکن است خشک، شکننده یا ضعیف باشد.

گزینه های دیگر: برای دریافت زینک، آجیل، گوشت گاو و تخم مرغ بخورید.

  1. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک منبع عالی از آنتی اکسیدان بتاکاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. فیشمن می‌گوید: در واقع هر سلول از بدن بدون مقدار کافی ویتامین A نمی‌تواند وظایفش را بدرستی انجام دهد. ویتامین A به محافظت و تولید روغن‌هایی که پوست سر شما را تقویت می‌کنند کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند باعث خارش و شوره سر شود.

گزینه های دیگر: هویج، طالبی، انبه، کدوتنبل و زردآلو همگی منابع خوبی از بتاکاروتن هستند.

  1. تخم مرغ

یک منبع غنی از پروتئین است و سرشار از ۴ ماده معدنی مهم می‌باشد: زینک، سلنیوم، سولفور و آهن. آهن بسیار مهم است زیرا به سلولها کم می‌کند تا به فولیکولهای مو، اکسیژن برسانند و کمبود آهن(کم خونی) از علل عمده ریزش مو بخصوص در خانم‌ها می‌باشد.

گزینه‌های دیگر: شما می‌توانید با مصرف منابع حیوانی از جمله مرغ، ماهی و گوشت گاو ذخایر آهن بدنتان را افزایش دهید.

  1. اسفناج

آهن، بتاکاروتن، فولات و ویتامین C موجود در اسفناج به حفظ سلامت فولیکولهای مو و گردش روغن‌های پوست سر کمک می‌کند.

گزینه‌های دیگر: سبزیجات برگ‌دار تیره رنگ مشابهی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و برگ چغندر سوئیسی را امتحان کنید.

  1. عدس

عدس، کوچک اما بسیار مقوی است و سرشار از پروتئین، آهن، روی و بیوتین می‌باشد. در نتیجه عدس جزء اصلی رژیم غذایی گیاهخواران و گوشتخواران است.

گزینه‌های دیگر: حبوبات دیگر مانند دانه‌های سویا و لوبیای قرمز را به سوپ و سالادتان اضافه کنید.

  1. ماست یونانی

از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید مانند ماست یونانی که سرشار از پروتئین مورد نیاز مو، ویتامین B5(اسید پانتوتنیک ــ ماده تشکیل دهنده‌ای که اغلب بر روی برچسب محصولات مراقبت از مو می‌بینید) و ویتامین D است. فیشمن می‌گوید: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویتامین D با سلامت فولیکول مو در ارتباط است اما اینکه دقیقا چطور عمل می‌کند، مشخص نیست.

گزینه‌های دیگر: پنیر کاتیج، پنیر کم چرب و شیر خامه گرفته و رقیق نیز همین خواص را دارند.

  1. زغال اخته

این میوه عجیب و غریب و فوق العاده، سرشار از ویتامین C است. ویتامین C برای گردش خون در پوست سر و تقویت عروق خونی نازکی که فولیکولها را تغذیه می‌کنند ضروری است. کمبود این ویتامین در رژیم غذایی شما می‌تواند منجر به شکستگی موها شود.

گزینه های دیگر: کیوی، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی و توت فرنگی.

  1. ماکیان

این غذای روزانه از نظر محتوای پروتئین، فوق‌العاده است و همچنین حاوی روی، آهن و ویتامین‌های گروه B است که رشته‌های مو را قوی و پرپشت نگه می‌دارد. از آنجایی که مو تقریبا از پروتئین ساخته شده است، مواد غذایی سرشار از پروتئین در واقع به بدن شما، بلوک‌های ساختمان مو را می‌رسانند.

گزینه‌های دیگر: تکه‌های گوشت گاو بدون چربی، منبع خوبی از پروتئین خالص هستند.

 

مطالب مرتبط :   رژیم غذایی صحیح داشته باشید

 

 

گرداوری از گروه انفورماتیک خدمات پرستاری در منزل طنین

منبع :  majalesalamat.com

پرستار سالمند, پرستار سالمند در منزل, خدمات پرستاری, خدمات پرستاری در منزل, نگهداری سالمند در منزل
نوشتهٔ پیشین
فواید کاسنی در حفظ سلامت
نوشتهٔ بعدی
چگونه به هوش هیجانی دست بیابید؟

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

سوپ عامل لاغری

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

خطراستفاده از توت فرنگی در دوران بارداری

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

ارزش غذایی خرمالو

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

همراه بیمار در بیمارستان 501

همراه بیمار در بیمارستان 501

همراه بیمار خانم در بیمارستان لقمان

همراه بیمار خانم در بیمارستان لقمان

مراقبت از سالمند آقا ، فلاح

مراقبت از سالمند آقا ، فلاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!