دایره کلمات در کودکان

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

میزان کلماتی که کودکان در طول روز می شنوند باعث به حرف آمدنشان نمی شود بلکه نوع واژه ها و جملاتی که می شنوند به آن ها حرف زدن یاد می دهد.

به کودکتان این کلمه را بگویید تا حرف زدن یاد بگیرد!

بررسی ها نشان می دهند زمانی که مادر کلمات را آرام آرام و به زبان خود بچه ها ادا می کنند فرزندشان خیلی زودتر معنای کلمات و جمله بندی ها را یاد می گیرد. گفتنی است اگر خانواده ها هیچ تغییری در نحوه ادای جملات ایجاد نکنند کودکشان دیرتر از آنچه انتظار دارند به حرف می آید.

نتایج مطالعات نشان می دهند کودکان از ۶ ماهگی به بعد نه تنها با گوش کردن به حرف های دیگران حرف زدن را یاد می گیرند بلکه با لب خوانی و نگاه به حرکات لب دیگران با زبان آشنا می شوند.

اوتیسم معمولاً در یک سالگی -زمانی که تاخیر گفتاری، یا عدم علاقه به سخن گفتن در کودک خود را به روشنی خود را نشان می‌دهد- تشخیص داده می‌شود.

عدم علاقه ی کودک به سخن گفتن را جدی بگیرید!

حدود ۷۵ درصد از والدین کودکان مبتلا به اوتیسم اظهار می‌کنند که از‌‌ همان یک سالگی کودکشان نگران ابتلای او به چنین بیماری‌ای بودند.

یکی از اولین و واضح‌ترین علائم ابتلا به اوتیسم فقدان توجه مشترک است -درک دوجانبه هنگامی رخ می‌دهد که کودک از طریق ارتباط چشمی و بعد خیره شدن یا اشاره به آنچه که می‌خواهد به شما نشان دهد، ارتباط برقرار می‌کند- این حالت‌ها معمولاً بنیان زبان را تشکیل می‌دهند و حدود ۱۰ تا ۱۲ ماهگی رخ می‌دهند.

از نشانه‌های دیگر آن: وقتی کودک نسبت به صدا کردنش پاسخی نشان نمی‌دهد. کودک در هفت ماهگی وقتی او را صدا می‌زنید باید سرش را برگداند و به شما نگاه کند.

سایر علائم هم ممکن است در کودک دیده شود. یک کودک عادی در ۱۸ ماهگی هنگام بازی از تخیل خود استفاده می‌کند. اما کودک اوتیسمی اسباب‌بازی‌هایش را به شیوهٔ خاصی ردیف می‌کند. عدم تکلم هم از نشانه‌های بارز آن هستند.

حدود ۴۰ درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم حرف نمی‌زنند و آن‌هایی هم که صحبت می‌کنند، ضمایر را اشتباه به کار می‌گیرند، تکیه کلام‌های غیر عادی دارند و یا حرف دیگران را تکرار می‌کنند که به آن پژواک‌گویی می‌گویند.

بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم اصلاً نمی‌توانندکلمهٔ ساده را بگویند یا اگر این کلمات را ادا کنند، تنها آن را به عنوان یک برچسب استفاده می‌کنند و نمی‌توانند به سمت جمله‌سازی پیش بروند. در آغاز یادگیری زبان حدود ۲۵ درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم عادی است، اما بعداً این مهارت را به میزان زیادی از دست می‌دهند.

چگونه درمان می‌شود؟

به لطف افزایش آگاهی در میان والدین و پزشکان، اوتیسم زود‌تر تشخیص داده می‌شود و تشخیص زود هنگام به معنای درمان زود‌تر و افزایش شانس داشتن زندگی خوب برای این کودکان است. تقریباً حدود ۳۰ درصد از کودکانی که در سن ۲ یا ۳ سالگی تحت معالجه قرار می‌گیرند،

تغییرات چشمگیری در صحبت کردن و سطح IQ دارند و حتی می‌تواننددر کلاس‌های عادی ثبت نام کنند.

روان‌شناس، متخصص مغز و اعصاب کودکان برای تشخیص اوتیسم کودک را معاینه کرده و با او مصاحبه می‌کند. آن‌ها برای درمان حداقل به یک متخصص دیگر نیز نیاز دارند؛

مانند: متخصص گفتار درمانی، کار درمانی و یا متخصص رفتار درمانی (که از طریق شکستن مهارت‌ها به گام‌های کوچک‌تر و تقویت رفتار مناسب از طریق دادن جایزه، آن‌ها را به کودکان می‌آموزد) یا شاید شامل هر سه این متخصصین شود.

اما والدین، رهبران اصلی تیم درمان هستند. آن‌ها هستند که دائم باید با استفاده از تجارب روزانه به آن‌ها بیاموزند. برای مثال ظرف غذا را دور از دسترس او قرار دهند تا حرف بزند و غذا بخواهد. طبق اظهارات دکتر پوارز برخی از والدین در فراهم کردن محیط آموزشی واقعاً هنرمندانه عمل می‌کنند.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   تغذیه سالم را به کودک بیاموزید
پرستار بیمار, پرستار کودک در منزل, پرستاری سالمند, خدمات پرستاری, نگهداری سالمند
نوشتهٔ پیشین
عدم علاقه به سخن گفتن در کودک یا اوتیسم
نوشتهٔ بعدی
نقش همدلی در رابطه با کودکان

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

مسواک زدن فرزندان

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

10 گام تا مثبت‌اندیشی کودکان

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

لالایی، خلاقیتی برای پرورش خلاقیت کلامی

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

امور منزل و آشپزی برای پدر و دو نوجوان ، سعادت آباد

امور منزل و آشپزی برای پدر و دو نوجوان ، سعادت آباد

پرستاری از زوج سالمند سالم

پرستار سالمند تنها هشتگرد

تزریق آمپول در فردوسی

تزریق آمپول در فردوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!