اسباب بازی‌ها ذهن کودک را فعال‌تر می کنند

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

به گفته محققان ذهن کودکان از سه ماهگی فعال می‌شود و آماده یادگیری هستند اما به این معنی نیست که تنها توسط والدین آموزش ببینند بلکه می‌توان با بعضی از اسباب بازی‌ها ذهن کودک را فعال‌تر کرد.

بهترین اسباب بازی‌ ها برای رشد فکری کودک

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات والدین این است که تنها به آینده کودک دلخوش می‌شوند.

به این معنی که فکر می‌کنند با فرستادن او به مهد کودک و کلاس‌های آمادگی، کودکی بسیار باهوش و خلاقی داشته باشند اما تحقیقات نشان داده والدینی که کودکان خود را در سنین کم تشویق به بازی کردن با اسباب بازی‌هایی که باعث رشد خلاقیت‌ها می‌شود کرده‌اند، توانسته‌اند کودکان بسیار خلاق و باهوشی داشته باشند.

بهترین راه برای تشویق و مجبور کردن کودکان برای استفاده از اسباب بازی‌هایی که باعث رشد ذهن آنها می‌شود این است که خود والدین هم تن به بازی کردن با اسباب بازی‌ها بدهند.

به این معنا که والدین جلوی کودکان باید با اشتیاق با اسباب بازی‌ها بازی کنند و به کودکان آموزش بدهند که چگونه باید از اسباب بازی لذت برد و از آن استفاده درست کرد. در ضمن توصیه می‌کنیم در تکمیل این مطلب، مقاله اهمیت بازی در رشد کودکان را حتماً مطالعه کنید.

لوگو یا آجرسازی

لوگو و یا همان آجرسازی یکی از اسباب بازی‌هایی است که می‌تواند باعث رشد ذهن و خلاقیت کودک شود. اسباب بازی لوگو بسیار ساده است اما در حین سادگی برای کودکان بسیار کارآمد است. اگر کودک شما نتوانست از لوگوها به درستی استفاده کند جلوی چشم کودک با اشتیاق فراوان یک قطعه بسیار ساده را بسازید.

بعد خواهید دید که کودک شما چگونه با اشتیاق تمام شروع به ساختن قطعات و اشکال مختلف می‌کند. این اسباب بازی کودک را بدون اینکه متوجه شود وادار به نشان دادن خلاقیت‌اش می‌کند. همچنین این اسباب بازی یکی از قدیمی‌ترین و کارآمدترین اسباب بازی‌ها است که توانسته کودکان بسیاری را در گذشته خلاق کند و ذهن‌شان را پرورش دهد.

خمیربازی

خمیربازی از دیگر اسباب بازی‌هایی است که برای رشد و نمو ذهن و نشان دادن خلاقیت کودک بسیار مهم است. خمیربازی را تمام کودکان دوست دارند زیرا به دلیل جنس نرم و انعطاف‌پذیرش می‌تواند کودکان را ساعت‌ها سرگرم کند. کودکان می‌توانند با خمیربازی اشکال مختلفی را بسازند.

اصلاً نگران این نباشید که کودک‌تان بخواهد خمیربازی را در درون دهان خود بگذارد زیرا این خمیر بازی‌ها جوری ساخته شده‌اند که در صورت تماس با چشم و یا دهان مشکلی برای کودک به وجود نمی‌آورند.

این اسباب بازی هم به مانند لوگو در حین سادگی بسیار جذاب است و می‌تواند به شما نشان دهد که کودک‌تان چه خلاقیت‌هایی دارد و به چه حیوانات و یا هر چیز دیگری علاقه دارد.

پازل

پازل از دیگر اسباب بازی‌های مفید برای پرورش ذهن و خلاقیت کودکان است.

در این بازی کودکان یاد می‌گیرند که چگونه باید پازل‌های هم تراز را کنار یکدیگر قرار دهند و هنگامی که شکل پازل کامل می‌شود کودک احساس بسیار خوبی می‌کند و باعث می‌شود کودک اعتماد به نفس پیدا کند و در نهایت کودک از این که توانسته است یک کار از نظر خودش بسیار مهم را انجام دهد بسیار خشنود می‌شود.

شاید والدین فکر کنند که تنها ساختن و قرار دادن پازل‌ها در کنار هم برای کودکان کافی است اما کودکان تنها برای جلب توجه شما و خوشحال کردن والدین خود تلاش می‌کند تا این بازی را انجام دهد. بنابراین نباید به قول معروف بعد از تمام کردن پازل‌ها در ذوق کودک خود بزنید بلکه سعی کنید با خوشحالی و اشتیاق به کودک روحیه بدهید.

موبایل اسباب بازی پلاستیکی

اکثر والدین دوست دارند کودک آنها هر چه زودتر شروع به حرف زدن کند. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌تواند کودک را وادار به حرف زدن کند موبایل پلاستیکی است زیرا کودکان هنگامی که شما را در حین حرف زدن با موبایل می‌بینند دوست دارند کار شما را تقلید کنند.

از این رو، با خرید یک موبایل اسباب بازی می‌توانید کودک را برای حرف زدن تشویق کنید. ضمن اینکه کارهایی مانند احوالپرسی و احترام گذاشتن به دیگران را می‌توانید با موبایل اسباب بازی به کودک آموزش دهید.

توپ

به طور حتم هر چه سن کودک بالاتر برود به بازی‌هایی نیاز پیدا می‌کنید که در حین انجام این بازی‌ها فعالیت بیشتری را نیز انجام بدهند. برای مثال هنگامی که کودک شروع به راه رفتن می‌کند دوست دارد بازی‌هایی را انجام دهد که در این بازی‌ها بتواند دویدن و پریدن را تجربه کند. ضربه زدن به توپ‌های نرم و دویدن به دنبال توپ می‌تواند باعث رشد عضلات و ذهن کودک شود.

کودک باید یاد بگیرد و بداند لذت موجود در بازی‌هایی که باعث فعالیت بدن می‌شود بیشتر از بازی‌های ساکن مانند بازی کردن با موبایل و رایانه است. شاید بگویید با این همه مشغله دیگر وقتی برای سرگرم کردن کودک خود ندارید اما به هر حال کودک باید بازی و انرژی خود را تخلیه کند.

پس بهتر است با او همبازی شوید تا اینکه در آینده برای ارضای حس کنجکاوی خود وارد بازی‌های گروهی خطرناک شود!

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

کتاب داستان

یکی از لذت بخش‌ترین و بهترین کاری که والدین می‌توانند برای کودک خود انجام دهند خواندن کتاب‌های داستان مخصوص کودکان است. شاید از نظر خیلی‌ها چنین کاری بیهوده باشد اما کودکان دوست دارند ساعت‌ها والدین‌شان برای آنها داستان‌های شیرین و لذت بخش بخوانند و این متاسفانه کاری است که کمتر کسی در کشور ما برای کودک خود انجام می‌دهد.

این گونه می‌توانید کودک را برای یادگیری سواد تشویق کنید. کودک در هنگام خواندن داستان شروع به استفاده از قوه تخیل خود می‌کند و سعی می‌کند خود را به جای شخصیت داستان قرار بدهد.

تحقیقات نشان داده که کودکانی که در کودکی والدین‌شان برای آنها همیشه کتاب داستان می‌خوانده‌اند در بزرگسالی اشتیاق زیادی برای خواندن کتاب‌ها داشته اند و حتی در مدارس نمرات بسیار عالی گرفته‌اند. خواندن مطلب داستان‌های کهن ایرانی به طور حتم برای کودک ایرانی خالی از لطف نیست چراکه حاوی نکات ارزنده‌ای برای او است.

بازی‌های رایانه‌ایی

تا می‌توانید کودکان را وادار به فعالیت‌های بدنی کنید و اجازه ندهید تا کودکان ساعت‌ها در یک جا مشغول بازی‌های رایانه‌ای شوند. بعضی از بازی‌های رایانه‌ایی هم البته برای رشد ذهن و تخیل کودکان مفید هستند. مثلاً بازی رایانه‌ای که کودک مشغول ساختن و تجربه کردن چیزهای خوب است.

محققان در حال تلاش برای عوض کردن سبک بازی‌های رایانه‌ای هستند تا بتوانند کودکان را مجبور به فعالیت‌های بدنی کنند. در گذشته کودکان بازی‌هایی مانند لی لی، هفت سنگ، گرگم به هوا را انجام می‌دادند که در آن مجبور به فعالیت‌های بدنی می‌شدند و نسبت به کودکان امروزی بسیار سرحال‌تر و خلاق‌تر بودند.

بازی آخر و مهم‌ترین بازی

والدین یادشان باشد که اگر می‌خواهند در آینده کودک یا کودکان آنها به انسان‌های باهوش و قوی از نظر جسمی و ذهنی تبدیل شوند باید به آنان بازی‌های سالم و پرفعالیت را آموزش دهند و به کودکان آگاهی دهند که می‌توانند به جای ساعت‌ها نشستن در خانه، به بیرون بروند و انواع بازی‌ها را با دوستان خود انجام دهند.

اگر می‌خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم باید کودکان خود را درست آموزش دهیم تا بتوانند از استعدادهای‌شان به نحو احسن استفاده کنند.

حالا که صحبت از اسباب بازی و فعالیت بچه‌ها شد بد نیست تا با خواندن مطلب فعالیت‌های تابستانه مخصوص کودکان به آنها در پر کردن اوقات فراغت‌شان در فصل تابستان کمک کنید.

همیشه پیش از آنکه در لحظه برای کودک خود تصمیم‌گیری کنید و غافلگیر شوید، از قبل برای او برنامه داشته باشید تا هیچ گاه کودک شما به دلیل نبود برنامه و فعالیت دچار بی‌حوصلگی و رخوت نشود.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   اثرات کشمش بر سلامتی
پرستار سالمند, پرستار سالمند در منزل, پرستار کودک, نگهداری سالمند, نگهداری کودک در منزل
نوشتهٔ پیشین
حساسیت های غذایی در کودکان
نوشتهٔ بعدی
بازی‌های ویدیویی برای کودکان

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

تشخیص آبمیوه خالص از ناخالص

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

تغذیه در کودکان

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

چه کسانی نباید ژلوفن بخورند؟

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

مراقبت از سالمند جانباز در اشرفی اصفهانی

مراقبت از سالمند جانباز در اشرفی اصفهانی

مراقبت از سالمن آقا لگنی ، پل چوبی

مراقبت از سالمن آقا لگنی ، پل چوبی

پرستار سالمند 4 شبانه روز جنت آباد

1 دیدگاه. پیغام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!