کربوهیدرات‌‌ها و چربی‌ها در رژیم غذایی

برنج یکی از غذاهی اصلی مردم آسیا است که در چین، هندوستان، ایران، ژاپن و فلیپین کشت می شود. خواص غذایی و درمانی سبوس برنج معمولا پوست برنج را بوسیله آسیابهای سنگی جدا می کنند و برنج بدست آمده را که برنج قهوه ای نامیده می شود پوست کنده و برنج سفید سفی را بدست می آورند که مصرف غذایی دارد و سبوس برنج محصول فرعی آن می باشد.اما آیا میدانید با این کار در حقیقت برنج که منبع خوبی برای ویتامین های گروه B است عمده خاصیت غذایی خود را از دست می دهد؟ در این مقاله با خواص غذایی و دارویی سبوس برنج آشنا خواهید شد. سبوس برنج منبع خوبی از ویتامین ها و املاح معدنی از جمله آهن، منگنز، فلوراید و ویتامینهای گروه B و E می باشد.بر خلاف سبوس برنج که دارای مقادیر بالای ویتامین B است، برنج سفید نه تنها ویتامین B ندارد بلکه حاوی ماده ای است که که ویتامین B را رسوب می دهد. تحقیقات نشان داده که مصرف برنج قهوه ای در چین یکی از عوامل جلوگیری از پیری زودرس، ریزش و سفید شدن مو در بین چینی هاست. خواص غذایی – دارویی سبوس برنج اشخاص چاق را سریع لاغر می کند و نسخه شفابخش برای درمان چربی شکم و پهلو است. وجود ویتامین B5 در آن باعث تحریک پیاز مو شده و از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری کرده و به مرور زمان موهای سفید را مشکی می کند و موجب رویش مجدد مو می شود. وجود ویتامین E و خاصیت آنتی اکسیدانی قوی آن خاصیت ضد چروکیدگی پوست دارد و ضمن حفظ رطوبت پوست، از پیری سلولها جلوگیری می کند. سبوس را قهرمان شادی می دانند و برای تقویت اعصاب مفید است. برای کبد مفید بوده و کلسترول خون را کاهش می دهد. خاصیت ضد سرطانی دارد و آنتی آلرژیک است و به توازن قند خون کمک می کند. خواص عصاره سبوس برنج عصاره سبوس برنج عبارت است از عصاره آبی الکلی سبوس برنج که هر میلی لیتر این عصاره نباید کمتر از ۶۰میکروگرم ویتامین B1 که معادل ۱۴/۵گرم سبوس برنج است، باشد و مقدار مصرف آن ۸میلی لیتر است،از سبوس برنج روغنی بدست می آید که در فروشگاه ها و سوپر مارکت ها موجود است. روغن سبوس برنج به رنگ زرد طلایی است و به سختی به رنگ سفید و روشن پیدا می شود. این روغن تا حرارت ۱۶۰ درجه فاسد نمی شود. خواص دارویی و غذایی روغن و عصاره برنج روغن سبوس برنج حاوی ویتامین های B و E می باشد که باعث تقویت موی سر می گردد و رطوبت موی سر را حفظ می کند.این روغن در تهیه صابون و شامپو و فراورده های آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرارمی گیرد. مشروط به آنکه به صورت غیر فعال در آمده باشند. عصاره سبوس برنج با تشکیل یک لایه بر روی پوست بعد از شستشواز خشک شدن پوست جلوگیری کرده و از پوست محافظت می کند و پوست را روشن کرده و از اثر صاف کنندگی برخوردار است.از عصاره طبیعی سبوس برنج در ساخت کرمهای پوستی استفاده می کنند تا خشکی پوست و ترک خوردگی سر آرنج، زانو، پاشنه پا، دستها و نقاط دیگر بدن را رفع نماید. استفاده از سبوس برنج تاثیرات مختلفی روی پوست بدن دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: رطوبت دهی به پوست و جلوگیری از ترک خوردگی افزایش رشد سلول های پوستیبه دلیل دارا بودن اینوستیول به عنوان یکی اعضای حانواده ویتامین B جلوگیری از پیری پوست و جذب اشعه ماورای بنفش خورشید به دلیل دارا بودن آریزانول بهبود گردش خون و افزایش ترشحات پوستی و از بین بردن سلول های مرده پوست به دلیل دارا بودن آریزانول تحریک رشد سلول های پوستی و بهبود به عملکرد و سلامت پوست به دلیل دارا بودن اسیدفیتیک

اگر تا به‌حال برای کاهش وزن تلاش کرده‏‌اید، حتما درباره‌ی اینکه بهتر است کدام یک از کربوهیدرات‌‌ها یا چربی‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بحث‌های زیادی شنیده‌اید.

چرا دیگر برای سوزاندن چربی‌های بدن نیازی به حذف کربوهیدرات نیست؟

اما اخیرا تحقیقی انجام شده است که اگرچه این مشکل را کاملا حل نمی‌کند، ولی اطلاعات مهمی در اختیارمان قرار می‌دهد. این تحقیق می‌گوید که چرا دیگر برای سوزاندن چربی‌های بدن نیازی به حذف کربوهیدرات نیست.

افرادی که طرفدار نظریه‌ی کربوهیدراتِ کم هستند، معتقدند که برای سوزاندن چربی‌های بدن‌ باید کربوهیدرات را حذف کرد. دلیل‌شان این است که وقتی کربوهیدرات را حذف می‌کنید، سطح انسولین بدن‌ پایین می‌آید و این برای سوزاندن چربی ضروری است. «کوین هال» محقق مؤسسه‌ی ملیِ دیابت، بیماری‌های گوارشی و کلیوی برای اینکه فرضیه‌ی حذف کربوهیدرات را در معرض آزمایش قرار دهد،

به همراه همکارانش از ۱۹ داوطلب که اضافه‌وزن داشتند (به طور متوسط تقریبا بالای ۱۰۵ کیلو وزن داشتند) دعوت کرد تا در تحقیقی طاقت‌فرسا شرکت کنند.

این داوطلبان به مدت دوهفته، بیست‌و‌چهار ساعته در آزمایشگاه بودند و محققان، رژیم غذایی منظم و دقیقی به آنها می‌دادند. به یک گروه از داوطلبان، رژیمی داده شد که کربوهیدرات کمی داشت و مجموعِ کالری دریافتیِ آنها را ۳۰ درصد کاهش می‌داد. گروه دیگر رژیم کم‌چربی دریافت کردند که مانند گروه قبل، مجموع کالری دریافتی‌شان را ۳۰ درصد کاهش می‌داد. سپس، بعد از چند هفته استراحت، این دو گروه رژیم‌های‌شان را با هم عوض کردند.

بعد از اتمام این آزمایش، «هال» طی گزارشی که در نشریه‌ی پژوهشیِ «متابولیسم سلولی» (Cell Metabolism) به‌چاپ رسید، اعلام کرد: «با کاهش کربوهیدرات، درست مانند همان چیزی که نظریه‌های قبلی پیش‌بینی کرده بودند، انسولین پایین آمد و سوختن چربی افزایش پیدا کرد و سطح چربی بدن افراد کاهش پیدا کرد.»

در طول دوهفته، داوطلبان به‌طور متوسط ۵۰۰ گرم چربی سوزانده بودند و حدود یک کیلو و ۸۰۰ گرم از وزن‌شان کم شده بود (احتمالا بقیه آب بوده است). اما مطالعه‌ی هال همچنین نشان داده بود که رژیمِ «کم‌کربوهیدرات» و «کم‌انسولین» تنها راه کاهش وزن نیست. در اصل رژیم کم‌چربی هم باعث سوختن ۵۰۰ گرم از چربی بدن شده بود و به‌همان اندازه مؤثر بود.

هال از دیگر نظریه‌هایی که کاهش وزن را مرتبط با کربوهیدارت نمی‌دانند نیز دفاع می‌کند و می‌گوید: «ادعای نظریه‌ی کاهش وزن فقط با حذف کربوهیدرات، مطمئنا درست نیست.» او بیشتر طرفدار نظریه‌ی آن دسته از افرادی است که می‌گویند برای سوزاندن چربی، کم کردن مجموع کالری‌ها، بهترین راه است.

«سوزان رابرتس» (Susan Roberts)، استاد تغذیه‌ی دانشگاه «تافتس» (Tufts) از این مقاله خیلی تعریف و تمجید می‌کند، چون بسیاری از مجادلات مربوط به رژیم‌های غذایی را خاتمه داده است. رابرتس می‌گوید: «منافع اقتصادی زیادی در موضوع کاهش وزن دخیل هستند، مطالعات اشتباه زیادی هم وجود دارند که توجه خیلی از مردم را به خود جلب کرده‌اند.

اما این مطالعه‌ خیلی‌خوب و باکیفیت است و کمک بزرگی است تا تردیدها از بین بروند.» رابرتس با هال موافق است که از دست دادن چربی فقط از راه حذف کربوهیدرات اتفاق نمی‌افتد. او مقاله‌ای در جهت تکمیل مقاله‌ی هال نوشته و معتقد است با تثبیت شدن این واقعیت، حالا محققان می‌توانند تمرکز خود را بر سؤالات کاربردی‌تری بگذارند، مثلا اینکه بهترین رژیم برای سوزاندن چربیِ بدن کدام است؟

رابرتس می‌گوید: «در این مقاله به این مسئله که چرا اکثر مردم دوست دارند کربوهیدارت و چربی زیادی مصرف کنند، اشاره‌ای نشده است.» سؤالی که اگر جواب پیدا کند، پیروی از رژیم‌های غذایی موجود را برای علاقه‌مندان، راحت‌تر خواهد کرد.

هال معتقد است محدود کردن چربی ممکن است برای مردم آسان‌تر باشد، اما تجربیات دیگری نشان می‌دهند که بعضی از مردم با رژیم کم‌کربوهیدرات راحت‌تر هستند.

او همچنین به تحقیقات دیگری اشاره می‌کند که در آنها نشان داده شده، در طول یک دوره‌ی شش‌ماهه، افراد با رژیم کم‌کربوهیدرات در مقایسه با رژیم کم‌چربی، بیشتر وزن کم می‌کنند. او می‌گوید: «احتمالا این بدین دلیل است که با رژیم کم‌کربوهیدرات، افراد در مجموع، کالریِ کمتری دریافت می‌کنند نه به‌خاطر اینکه فیزیولوژیِ بدن ما یکی را بر دیگری ترجیح دهد.»

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   قند خون بعد از مصرف نان سفید
پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری کودک, خدمات پرستاری در منزل, نگهداری از کودک
نوشتهٔ پیشین
آسیب مرحله به مرحله شکر برای پوست
نوشتهٔ بعدی
تاریخچه رواج مصرف چای و رونق قهوه خانه ها

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

آب کدو تلخ برای پاکسازی خون

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

سلامتی قلب را با چغندر تضمین کنید

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

چه غذاهایی حاوی کاروتنوئید هستند؟

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

همراه بیمار مشکل تنفسی بیمارستان خاتم الانبیاء

همراه بیمار مشکل تنفسی بیمارستان خاتم الانبیاء

مراقبت از کودک تهران نو

مراقبت از کودک زرگنده

پرستاری از سالمند آقا ، نیاوران

پرستاری از سالمند آقا ، نیاوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!