مراقبت از کودکان اوتیسمی (ASDS) علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زندگی کل خانواده، یک چالش نیز محسوب می شود. اوتیسم بیماری پیچیده عصبی است که تعاملات اجتماعی و ارتباطات، مانند ناتوانی در پاسخ به روابط اجتماعی و یا نقص در درک ارتباط غیر کلامی را به وجود می آورد. افراد مبتلا به ASD علاوه بر این که از نظر عملکرد رفتاری محدود می شوند، دچار رفتار کلیشه و یا عدم توانایی برای تنظیم رفتار خود نسبت به موقعیت های جدید نیز خواهند شد. کودکان مبتلا به ASDS اغلب بیش از یکی از علائم این بیماری مانند کج خلقی شدید یا مشکلات خواب را دارند. با این همه مشکلات مراقبت از کودکان اوتیسمی می تواند کار دشواری باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت راهنمایی برای مراقبت از کودکان اوتیسمی را ارائه کرده ایم.

مطالب مرتبط :   پرستاری از کودک رودهن

مراقبت از کودکان اوتیسمی نیاز به زمان، تلاش و صبر زیادی دارد. این موضوع اغلب موجب پریشانی روانی، افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روحی و جسمی در میان والدین می شود. ضمن این که مراقبت از کودکان اوتیسمی موجب می شود خانواده ها از لحاظ مالی نیز در مضیقه قرار بگیرند. گاهی نیز مراقبت از این کودکان به دلیل صرف وقت زیاد موجب می شود که والدین در خطر اخراج از کار قرار بگیرند.

با توجه به نیاز به مراقبت طولانی مدت و چند بعدی از کودکان مبتلا به ASDS، دقت در اندازه گیری تاثیر مراقبت از این کودکان در زندگی والدین از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر، ارزیابی درمان ASD، اغلب به اندازه گیری تاثیرات در کودکان محدود شده است. در حالی که می دانیم مراقبت از این کودکان اغلب نیاز به مشارکت والدین دارد. بنابراین مهارت های مراقبت، خودکارآمدی، آگاهی از اختلال، و کاهش استرس خانواده از جمله مهمترین مواردی است که باید در زمان مراقبت از کودکان اوتیسمی مد نظر قرار بگیرد.