چرا استمنا در دورۀ نوجوانی بیشتر است؟

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

دستمالی کردن آلت تناسلی در هر سنی نشانۀ عصبانیت و نگرانی است.

علل مختلف دستمالی کردن آلت تناسلی در کودکان

معدودی از کودکان در هر سنی آلت تناسلی خود را زیاد دستمالی می کنند و گاهی این کار را در ملاء عام هم انجام می دهند. ظاهراً بعید است که آنها از کاری که می کنند آگاهی داشته باشند.

آنها معمولاً بچه های عصبی و نگرانی هستند و به دلیل اینکه استمنا می کنند عصبی نیستند بلکه برعکس، استمنا می کنند، چون بچه های عصبی ای هستند. در اینجا باید به دنبال علل استمنا باشیم، نه اینکه مستقیماً به عمل استمنا حمله کنیم.
بچه هشت ساله از اینکه مادرش بیمار شده است و دارد می میرد، وحشت زده شده است.

او نمی تواند ذهنش را بر تکالیف مدرسه اش متمرکز کند، بلکه با حواس پرتی خیره به بیرون از پنجره نگاه می کند و التش را دستمالی می کند.علت دیگر ناراحتی کودک شاید این باشد که نمی تواند خود را با محیط تطبیق دهد و با بقیه کودکان کنار بیاید و هیچ ارتباط نزدیکی با دنیای پیرامون خود ندارد. او ارتباطش را با محیط اطراف قطع کرده است، بنابراین باید در درون خود زندگی کند. چنین کودکی همراه با والدینشان به کمک یک روان پزشک و یا مرکز مشاوره نیاز دارند.

چرا تهدید زیان آور است؟

بسیاری از ما در کودکی تهدید شده ایم که اگر استمنا کنیم دیوانه خواهیم شد. این اعتقاد از آنجا به وجود آمده است که بعضی از بزرگسالان و جوانانی که از نظر عقلی کاملاً بیمار هستند، زیاد استمنا می کنند، ولی آنها به خاطر استمنا نیست که دیوانه شده اند.استمنای بیش از حد نشانه ای از اختلال عصبی است. استمنای دائمی کودک معلول عیبی در زندگی یا روان کودک است و باید علت را پیدا کرد.

چه اشکالی دارد که به کودک بگوییم استمنا او را بیمار می کند، یا به آلت تناسلی اش صدمه می زند؟ اول از همه اینکه هیچ یک از این چیزها واقعیت ندارند. در مرحلۀ دوم و مهم تر از آن، بسیار غلط و خطرناک است که در ذهن کودک ترس های عمیقی را ایجاد کنیم.

بچه ای که اعتماد به نفس دارد و کله شق است شاید چندان تحت تاثیر این تهدیدها قرار نگیرد. ولی کودک حساس، آنها را با همۀ وجودش باور می کند. او ممکن است گرفتار چنان ترس کشنده ای در مورد مسائل جنسی شود که در بزرگسالی نتواند خود را با ازدواج تطبیق دهد و از بچه دار شدن وحشت کند.

گرچه استمنا به ناراحتی عصبی ختم نمی شود، ولی نگرانی بیش از حد دربارۀ آن می تواند واقعاً ناراحتی عصبی را به وجود آورد. به دلایل مختلف چه والدین بچه ها متوجه استمنا کردن بچه ها نشوند چه بشوند، کودکان از این کار احساس پشیمانی و گناه می کنند و معذب می شوند. بنابراین به اعتقاد ما هنگامی که مادری می فهمد که فرزندش دارد بازی جنسی می کند،

باید با لحنی که کودک متقاعد شود که دست برداشتن از این کار به نفعش است، به او بگوید که دلش نمی خواهد او دیگر این کار را انجام دهد.در مورد کودکی که به اطمینان خاطر مجدد نیاز دارد، مادر می تواند برایش توضیح بدهد که پسرها و دخترها گاهی دلشان می خواهد این کار را بکنند، ولی معمولاً وقتی سعی می کنند، دست از این کار برمی دارند.

چرا استمنا در دورۀ نوجوانی بیشتر است؟

در میان نوجوانان تمایل به استمنا، به دلایلی که فهمیدن آن دشوار نیست، بیشتر وجود دارد. تغییرات هورمونی در این سن پسر را به مرد و دختر را به زن تبدیل می کند. افزایش فعالیت غدد فقط بر جسم اثر نمی گذارد، بلکه عواطف و افکار را نیز تغییر می دهد.

کودک هر روز بیش از پیش از احساسات جنسی و عاشقانه خود آگاه می شود و این امر به خاطر آن نیست که دلش می خواهد بلکه به این دلیل است که غدد بدنش به او فرمان می دهند که چنین باشند، با وجود این که در اوایل دوران بلوغ، نوجوان به هیچ وجه آمادگی ندارد که این احساسات را آشکارا بیان کند.

هنگامی که بزرگتر می شود، این محرکات، خود را به شکل وعدۀ ملاقات گذاشتن، ارتباط عاشقانه، رقص و لاس زدن نشان می دهد و همین رفتارهاست که بعدها به عاشق شدن و ازدواج منجر می شود.بعضی از نوجوانان، حتی وقتی فکر استمنا می کنند، احساس گناه و ناراحتی وجدان می کنند. به این جوان ها باید اطمینان خاطر بیشتری داد.

اگر نوجوان شاد و فعال و موفق است، در مدرسه شاگرد خوبی است و با دوستانش راحت کنار می آید، می شود برایش توضیح داد که همۀ جوان های سالم و طبیعی گاهی دلشان می خواهد استمنا کنند، ولی همۀ سعی خود را به کار می گیرند که این کار را نکنند.روان پزشک کودک و نوجوان برای این کار مناسب ترین فرد است.

اگر به او دسترسی ندارید، می توانید از معلم یا مشاور مدرسه کمک بخواهید. در یک کودک ناراحت، استمنا یا اشتغال ذهنی نسبت به آن، فقط نشانه ای از یک مشکل بزرگتر است.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع :salamati.ir

 

مطالب مرتبط :   کودک اوتیسمی
پرستار سالمند, پرستار سالمند در منزل, پرستار کودک, نگهداری سالمند, نگهداری کودک در منزل
نوشتهٔ پیشین
مغز نوجوانان مدام در حالِ تغییرِ است
نوشتهٔ بعدی
رفتار کودک نسبت به والدین

محتوای مرتبط

خواص پوست موز

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

اگر به سختی به خواب می روید، شب ها دوش بگیرید

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

ماست طبیعی تازه

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

ماساژ درمانی در منزل ونک

ماساژ درمانی در منزل ونک

پرستار سالمند فلکه دوم صادقیه

پرستار سالمند فلکه دوم صادقیه

تزریق سرم در جردن

پرستاری از سالمند کامرانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!