مغز و قلب مهم ترین اعضای بدن انسان است

مغز و قلب مهم ترین اعضای بدن انسان است

مغز انسان در کنار قلب از اصلی ترین و مهم ترین اعضای بدن انسان است و اگر نمیدانید باید بگوییم کلیه اعضای بدن دستورات شان را از مغز میگیرند . اگر به سلامت مغز توجهی نشود، ممکن است به مرور زمان مغز آگاهی و سلامت خود را از دست بدهد و این به آن معناست که تمام اعضای بدن دیگر فعالیتی نخواهند داشت.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد سلامت قلبی عروقی افراد با سلامت ذهن آن‌ها رابطه مستقیم دارد.

مطالعات نشان می‌دهد اسیدهای چرب اُمگا-۳ می‌تواند به بهبود خلق و خو و تقویت عملکرد مغز کمک کند.

توصیه می شود به جای روغن ماهی برای دریافت اسیدهای چرب اُمگا-۳ از گیاهان زیر استفاده کنید :

مغز و قلب مهم ترین اعضای بدن انسان است پرستار سلام
مغز و قلب مهم ترین اعضای بدن انسان است پرستار سلام

اسیدهای چرب امگا ۳ که یک ماده مغذی ضروری است ، برای سلامت قلب ، بهبود عملکرد مغز و سلامت عمومی حیاتی است ؛ با وجود اینکه ماهی اغلب به عنوان منبع اصلی امگا ۳ در نظر گرفته می‌شود ، اما به دلایل مخالف توصیه می شود ، از بعضی از غذاهای گیاهی نیز شامل این ماده مغذی است ، در ادامه به بررسی منابع گیاهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌پردازیم :

گردو

یکی از معدود آجیل‌هایی که حاوی مقادیر قابل‌توجهی از اسیدهای چرب امگا ۳ است ، گردو در نظر گرفته شده است ، می‌توان گردو را به عنوان میان وعده مصرف کرد یا آن را به سالاد ، غلات یا محصولات پخته شده اضافه کرد.

تخم کتان

تخم کتان حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ است .

دانه چای

از آنجا که دانه چای منبع گیاهی عالی اسیدهای چرب امگا ۳ است ، می‌توان آن را به نوشیدنی‌ها ، سالادها یا محصولات پخته شده اضافه کرد.

لوبیا قرمز

لوبیا قرمز علاوه بر اینکه یک حبوبات سالم است ، منبع گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است ، همچنین سرشار از پروتئین ، فیبر ، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که همه به بهبود سلامت قلب و مغز کمک می‌کند.

دانه کنف

دانه‌های کنف سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ ، پروتئین ، فیبر ، ویتامین‌ها و مواد معدنی است ، می‌توان این دانه‌ها را به سالاد یا غلات اضافه کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

سبزیجات با برگ سبز

بعضی از سبزیجات برگ‌دار مانند کلم غنچه‌ای ( کلم بروکسل ) ، کلم پیچ و اسفناج دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ است ، مصرف طیف وسیعی از سبزیجات با برگ سبز می‌تواند میزان اسیدهای چرب امگا ۳ بدن را افزایش دهد.

مطالب مرتبط :   تنبلی چشم چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر ، روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب اُمگا-۳ ( که در قسمت فوق توصیه شد به جای آن از گیاهان استفاده نمایید ) است که به تقویت عملکرد مغز کمک می‌کند و به عنوان یک فاکتور ضدالتهاب در بدن عمل می‌کند ، از این رو می‌تواند به ورزشکاران و سربازان در مدیریت بهتر فعالیت‌های تمرینی‌شان کمک کند.



خدمات پرستار سلام در تهران
خدمات پرستار سلام در تهران پرستاری ، مراقبت و نگهداری از کودک ، سالمند و بیمار در منزل و بیمارستان + اعزام خانه دار و خدمتکار ( تمام خدمات : به صورت دائم و یا موقت )

غلظت پایین روغن ماهی در خون و عدم فعالیت فیزیکی در بروز حالات افسردگی نقش دارد ، بخصوص در سربازانی که در جنگ حضور دارند کمبود این ماده می تواند منجر به ترک آنها از صحنه نبرد شود.

در این مطالعه محققان دانشگاه A&M تکزاس ، ۱۰۰ سرباز را تحت مطالعه قرار دادند تا میزان اسید چرب اُمگا-۳‌شان را بررسی کنند ، محققان دریافتند میزان پایین اُمگا-۳ خون با افزایش ریسک خودکشی در این سربازان همراه بود.

به گفته محققان ، رژیم غذایی مناسب و ورزش تاثیر مستقیمی بر بهبود انعطاف پذیری و عملکرد مغزی افراد خواهد داشت و با بهبود خلق و خو، افراد بهتر می‌توانند با شرایط خود سازگاری یابند.

روی ( زینک )

روی یکی دیگر از ریزمغذی هایی است که تاثیر زیادی در رشد نوجوان دارد ، علاوه بر این ، روی یک ماده ضروری در تکامل جنسی نوجوان به شمار می رود. از این رو عدم کفایت این ماده در رژیم غذایی باعث خواهد شد که رشد فیزیکی و جنسی نوجوانان دچار اختلال شود.

روی در فعالیت مربوط به ساخت مواد ژنتیکی ، رنگدانه های هموگلوبین ، سوخت و ساز کربوهیدرات ها ، پروتئین و چربی و همچنین آزادسازی ویتامین A از کبد و دفع مواد مضر از بدن نقش به سزایی ایفا می کند.

روی از عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی ، افزایش دهنده قدرت یادگیری و عملکرد مناسب حس بینایی و چشایی می باشد و همچنین در ترمیم زخم ها ، جراحات و پیشگیری از بروز گرفتگی در سرخرگ ها و بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش مهمی ایفا می کند.

مطالب مرتبط :   برای باردار شدن تلاش می‌کنید؟
مغز و قلب مهم ترین اعضای بدن انسان است
مغز و قلب مهم ترین اعضای بدن انسان است

به جای قرص روی ( زینک ) از گیاهان استفاده کنید بهتر است :

روی موجود در دانه ها

یکی از بهترین منابع غذایی زینک که گیاهی محسوب می‌شوند ، دانه‌ها هستند. 3 قاشق غذا خوری دانه کدو تنبل با 2.2 میلی‌گرم زینک می‌تواند 28% از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را برطرف کند. دانه کدو تنبل با ترکیبات موثری که در خود دارد می‌تواند در پیشگیری از سرطان نیز موثر باشد.

دانه کنف و دانه کنجد نیز از دیگر منابع غنی از عنصر روی به شمار می‌آیند که هر یک از آنها حاوی فیبر ، چربی‌های سالم ، ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و به کاهش کلسترول و فشار خون نیز می‌توانند کمک کنند.

آجیل از منابع غذایی زینک

انواع مغزهای موجود در آجیل نیز می‌توانند در تامین روی مورد نیاز بدن بسیار تاثیرگذار باشند. بادام ، بادام زمینی و بادام هندی در میان دانه‌ها از لحاظ داشتن زینک یا همان روی ، غنی‌ترین هستند.

به عنوان مثال با مصرف 28 گرم بادام هندی می‌توان 15% از نیاز روزانه بدن به زینک را برطرف کرد. به جای استفاده از تنقلات مضر بهتر است آجیل را به عنوان یک میان‌وعده سالم مورد مصرف قرار دهید زیرا این خوراکی لذیذ با داشتن چربی‌های اشباع نشده می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌هایی همچون سرطان ، دیابت و بیماری‌های قلبی نیز موثر باشد.

غلات کامل

گندم ، جو ، برنج و کینوا از منابع غذایی زینک هستند که هر کدام به نوبه خود می‌توانند به تامین روی مورد نیاز بدن کمک کنند. غلات کامل مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین‌های گروه B ، منیزیم ، آهن ، فسفر ، منگنز و سلنیوم را برای بدن فراهم می‌کنند و به دلیل مزایای فراوانی که دارند ، مصرف آنها به عموم مردم پیشنهاد می‌شود.

کاهش حس چشایی و اشتها نیز از دیگر عوارض کمبود این ریزمغذی است ، بدین ترتیب کمبود این ماده مغذی علاوه بر اختلالات عدیده ای که در الگوی رشدی نوجوان به دنبال خواهدداشت ، می تواند زمینه ساز بروز بسیاری دیگر از سوءتغذیه ها باشد.

مغز و قلب مهم ترین اعضای بدن انسان است
مغز و قلب مهم ترین اعضای بدن انسان است

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه پرستار سلام

منابع : salamati.ir || mosbatesabz.com || mosbatesabz.com  || www.imna.ir

پرستار بیمار, پرستار کودک در منزل, پرستاری سالمند, خدمات پرستاری, نگهداری سالمند
نوشتهٔ پیشین
کمبود ویتامین D3
نوشتهٔ بعدی
برنامه غذایی برای نوجوانان

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

رژیم غذایی خود را پیش ببرید …

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

خواص لیموناد برای پوست

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

باید ها و نباید های خواب

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

پرستاری از سالمند عبدل آباد

پرستاری از سالمند عبدل آباد

پرستاری از سالمند آقا پوشکی ، هشتگرد

پرستاری از سالمند آقا پوشکی ، هشتگرد

مربی کودک در منزل

مربی کودک در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!