مشکلاتی که ممکن است دیابت ایجاد کند

دیابت

اگر به دیابت مبتلا هستید باید بیشتر مراقبت سلامت خود باشید. دیابت می‌تواند مشکلات دیگری برای شما همراه داشته باشد.

بیماری کلیه

بیماری کلیه

قند بالا به مرور زمان می‌تواند آسیبی به رگ‌های کوچک نفرون در کلیه‌ها وارد کند. نفرون ها مسئول فیلتر کردن خون و مایعات هستند. آسیب به نفرون در نتیجه‌ی جمع شدن مواد زائد در خون است. آسیب به کلیه‌ها  در درازمدت رخ می‌دهد و ممکن است فرد نیاز به دیالیز پیدا کند.

علائم و نشانه‌ها

افرادی که کلیه‌هایشان مشکل دارد در ابتدا اغلب متوجه هیچ علامتی نمی‌شوند اما بیماری کلیه پیشرفت کرده و خستگی، گیجی، کم خونی و عدم تعادل الکترولیت ها ایجاد می‌شود.

کاری که باید انجام دهید

برای پیشگیری از بیماری‌های کلیه سعی کنید فشارخون و قند خون را تا حد ممکن در سطح نرمال نگه‌دارید. برخی پزشکان برای کمک به حفاظت از کلیه‌ها داروهای فشارخون تجویز می‌کنند.

آسیب به اعصاب

آسیب به اعصاب

دیابت بر اثر تجمع قند به اعصاب آسیب‌زده و کاهش جریان خون به عصب‌ها نیز سبب آسیب به رگ‌های کوچک می‌شود. آسیب به اعصاب می‌تواند باعث از بین رفتن یا کم شدن حس در اندام‌ها شود که نتیجه‌ی آن زخم در پا، آسیب به دستگاه گوارش و ناتوانی جنسی در مردان خواهد بود.

علائم و نشانه‌ها

علائم تا حد زیادی بستگی به نوع آسیب دارد اما شامل چیزهایی مانند درد شکم، سیری سریع، حالت تهوع، آروغ زدن، تکرر ادرار و بی‌اختیاری ادرار است.

کاری که باید انجام دهید

بسته به نوع آسیب به عصب شاید نیاز باشد تست هایی خاص انجام دهید تا مشکل تأیید شود. درمان‌ها شامل دنبال کردن یک رژیم غذایی خاص، رفتن نزد مشاور روانی یا استفاده از برخی داروها باشد.

بیماری چشم

بیماری چشم

این مشکل که ممکن است باعث نابینایی یا مشکلات دیداری در فرد شود بر اثر آسیب به رگ‌های خونی کوچک در پشت چشم ایجاد می‌شود، شبکیه. تغییرات اولیه در رگ‌های خونی می‌تواند از طریق تست های منظم چشم تشخیص داده شود.

علائم و نشانه‌ها

ممکن است متوجه تاری دید یا تغییرات دیگری شوید مانند لکه‌های عجیب و نقاط سیاه.

کاری که باید انجام دهید

اگر متوجه هرگونه علامتی شدید باید حتماً نزد پزشک بروید.

بیماری عروق محیطی

بیماری عروق محیطی

بیماری عروق محیطی شرایطی است که بیماری روی رگ‌های اندام بالا یا پایین بدن و یا گردن اثر می‌گذارد. در این شرایط رگ‌ها با پلاکت‌ها یا چربی‌ها نازک شده یا مسدود می‌شوند. افراد مبتلا به دیابت بیشتر در خطر این مشکل قرار دارند خصوصاً اگر سابقه‌ی کلسترول بالا و بیماری قلبی داشته و یا سیگار بکشند.

علائم و نشانه‌ها

 بیماری عروق محیطی در اندام پایینی بدن همراه با دردی در پاها می‌باشد که با فعالیت شروع‌شده و در زمان استراحت متوقف می‌شود. علائم دیگر شامل پاهای کبود رنگ ( می‌تواند نشان‌دهنده‌ی کاهش جریان خون باشد )، قارچ ناخن و سوزن سوزن شدن پاها است. بیماری عروق محیطی در اندام‌های بالایی اغلب علائم آشکاری ایجاد نمی‌کند اما گاهی تأثیر آن در بازو درد ایجاد کرده و می‌تواند باعث احساس سبکی در سر یا سنکوپ شود.

کاری که باید انجام دهید

اگر پزشکتان به بیماری عروق محیطی در شما مشکوک باشد برای شما آزمایش‌هایی تجویز خواهد کرد. درمان این مشکل بستگی به شدت آن دارد. اولین درمان افزایش فعالیت بدنی است. با این وجود اگر انسداد جدی در کار است شاید نیاز به جراحی وجود داشته باشد.

فشارخون بالا

فشارخون بالا

تقریباً از هر سه فرد مبتلا به دیابت دو نفر فشارخون بالا دارند. فشارخون بالا روی قلب فشار وارد کرده، کار کردن را برای شما دشوار نموده و خطر سکته و بیماری‌های قلبی و مشکلات دیگر را زیاد می‌کند. کنترل فشارخون بالا در هر فرد مهم است اما برای افراد مبتلا به دیابت این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

علائم و نشانه‌ها

اغلب افراد هیچ نشانه‌ای ندارند. گاهی ممکن است سردرد، خستگی یا مشکلات دید را تجربه کنند.

کاری که باید انجام دهید

در هر بار مراجعه به پزشک فشارخون خود را چک کنید. باهدف کنترل فشارخون یک رژیم غذایی کم نمک و غنی از سبزیجات را دنبال کنید.ورزش منظم و استفاده از دارو نیز تجویز می‌شود.

گاستروپارازیس

گاستروپارازیس

گاستروپارازیس، نوروپاتی اعصاب اتونوم، زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مبتلا به دیابت دچار آسیب به اعصاب معده می‌شود. هضم غذا کند شده و قند خون نامنظم می‌شود. تخلیه‌ی دیر معده در سی تا پنجاه درصد افراد مبتلا به دیابت اتفاق می‌افتد.

علائم و نشانه‌ها

قند خون نامنظم، درد شکمی، زود سیر شدن، حالت تهوع، نفخ، آروغ، یبوست و اسهال از علائم گاستروپارازیس هستند.

کاری که باید انجام دهید

اگر زمان زیادی است که دیابت دارید و هر یک از این علائم را تجربه کردید باید نزد متخصص گوارش بروید. اگر گاستروپارازیس تشخیص داده شد رژیم غذایی شما مورد مهمی در برنامه‌ی درمانی‌تان است.

افسردگی

افسردگی

دیابت خطر افسردگی را در بیماران دو برابر افراد عادی می‌کند و افسردگی می‌تواند احتمال پیشرفت دیابت را بیشتر کند. افسردگی سبب مراقبت کم فرد از خود، درمان‌های کمتر و کنترل نامنظم قند خون می‌شود. تشخیص و درمان مناسب در این افراد ضروری است.

علائم و نشانه‌ها

مدت زمان زیادی علائم زیر را دارید: ناراحتی، نگرانی، بی‌قراری، ناامیدی، نداشتن کمک، بی‌ارزشی و مفید نبودن، عدم توانایی در تمرکز، خستگی یا نداشتن انرژی، نداشتن اشتها با تغییر در وزن، نداشتن علاقه به هیچ‌چیزی که شما را شاد کند، تغییر در الگوی خواب و تمایل به خودکشی.

کاری که باید انجام دهید

افراد که افسرده هستند باید نزد مشاور و روانشناس بروند. اگر مشکل زیاد است شاید نیاز به دارو وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط :   روغن نارگیل به‌راحتی جذب بدن می‌شوند
نوشتهٔ پیشین
درد اعصاب، علائم، تشخیص و درمان
نوشتهٔ بعدی
علامت های حمله قلبی که زنان نباید به آن بی توجه باشند

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

عادت های دهانی تا 4 سالگی

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

فوراً به متخصص پوست مراجعه کنید؟!!!

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

عصاره سیر خشک محافظی طبیعی

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

همراه بیمار دربیمارستان شریعتی

همراه بیمار دربیمارستان شریعتی

نگهداری از کودک شوش

نگهداری از کودک صادقیه

پرستاری از سالمند افسریه

پرستار سالمند در بازار بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!