فواید گندم سبوس‌دار حلیم

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

فیبر موجود در گندم سبوس‌دار حلیم با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود.

یادتان باشد هنوز چند ساعتی تا افطار مانده است و شما فرصت کافی برای آماده کردن مواد اولیه این غذاها و طبخ آنها دارید، پس تنبلی نکنید و اعضای خانواده تان را مهمان دستپخت خود کنید. البته ما نیز با چند پیشنهاد شما را در این زمینه یاری خواهیم کرد.

به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام، ماه رمضان از راه رسیده و چند روزی است که همه ایرانی‌ها البته افرادی که روزه بر آنها واجب است در حال عمل به این فریضه الهی هستند. این در حالی است که این روزها بساط مهمانی ها و افطاری ها نیز داغ است و تعداد زیادی ازمردم، خانواده ها یا دیگران را به سفره افطار خود مهمان می کنند یا خود برای باز کردن روزه شان مهمان سفره یکی از دوستان  یا آشنایانشان می‌شوند.

 اینجاست که هنر و ذوق کدبانوی خانه نیز اهمیت زیادی پیدا می کند و وی می تواند با پختن برخی غذاها که مصرف آنها در ماه مبارک رمضان بیشتر می شود دست پخت خود را برای دیگران به نمایش بگذارد. به طور مثال می توان به انواع حلیم اشاره کرد، پیش غذاها و غذاهایی که پیشنهاد این هفته ما هستند.

یادتان باشد هنوز چند ساعتی تا افطار مانده است و شما فرصت کافی برای آماده کردن مواد اولیه این غذاها و طبخ آنها دارید، پس تنبلی نکنید و اعضای خانواده تان را مهمان دستپخت خود کنید. البته ما نیز با چند پیشنهاد شما را در این زمینه یاری خواهیم کرد.

حلیم گندم

این روزها حلیم گندم پای ثابت بسیاری از سفره های افطار است که هنگام اذان مغرب در بسیاری از خانه ها پهن می شود. اگرچه امکان تهیه این حلیم به صورت آماده و پخته شده فراهم است و کمتر کدبانویی را می توان دید که آن را در خانه طبخ کند،اما اگر شما قصد دارید در این زمینه نیز دستپخت‌تان را امتحان کنید باید سه کیلوگرم گندم پوست کنده، ۳ برابرمیزان گندم آب، یک کیلوگرم گوشت گوسفند، ۲۵۰گرم کره، ۲ قاشق غذاخوری نمک آماده کنید و به اعضای خانواده بگویید که افطار فردا مهمان دستپخت شما خواهند بود.به این علت می گویم این قول را باید برای فردا به خانواده تان بدهید که  گندم را باید از شب قبل خیس کنید. سپس آن را همراه گوشت و نمک به مدت پنج تا ۶ ساعت بعد از به جوش آمدن آب بگذارید بپزد. بعد از اینکه به خوبی پخته شد، آنقدر هم می زنیم تا به طور کامل لعاب پس دهد. یادتان باشد گوشت باید ریش ریش شود ولی بقیه مواد را باید با گوشت کوب کوبید. اگر به صورت موادتان را که روی آتش قرار دارد هم نزنید حلیم شما ته خواهد گرفت. نگران نباشید این کار زیاد زمان نمی برد زیرا که طبخ آن فقط به  ۱.۵ تا ۲ ساعت زمان نیاز دارد.

حلیم را بعد از برداشتن از روی حرارت،بگذارید مدتی در ظرف بماند تا خودش را بگیرد و سپس تزیین کنید. سه قاشق شکر و یک قاشق دارچین را در کاسه ای با هم مخلوط و برای تزیین حلیم استفاده کنید. کره و روغن را دور شکر تزیین شده بریزید.

مطالب مرتبط :   مصرف خامه برای کودکان

 حلیم بوقلمون 

حلیم بوقلمون یا مرغ هم می تواند انتخاب دیگری برای شما باشد، البته همانطورکه  برای همه غذاها بحث خوشایند بودن یک غذا با ذائقه فرد مطرح است در این زمینه نیز چنین قاعده ای مصداق دارد. حال  اگر تصمیم گرفته اید که این حلیم را طبخ کنید، ابتدا باید سری به بازار بزنید و یک کیلو گوشت بوقلمون، یک کیلو  گندم پوست گرفته، ۲۵۰ گرم نخود، سه عدد پیاز،  نمک و فلفل به میزان دلخواه خریداری کنید.

اکنون که همه این مواد غذایی را تهیه کرده اید و به خانه بازگشته اید، آستین هایتان را بالا بزنید و شروع به پختن حلیم کنید. ابتدا گندم را خیس کرده و  گوشت را به خوبی بشویید. در مرحله بعدی باید  پیاز را خرد کنید، داخل گوشت بریزید و این محتویات را با مقداری آب روی حرارت ملایم بگذارید. برای طعم دار شدن غذا نمک، فلفل، زردچوبه و نخود را هم به آن اضافه کنید.

تا اینجا توانسته اید همه مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط و آماده کنید. اکنون گندم را که از قبل خیس شده است و آب آن را جدا کرده اید داخل حلیم بریزید، سپس گوشت بوقلمون را از داخل حلیم بیرون آورده و به خوبی در هاون بکوبید. دوباره آن را در حلیم بریزید. یادتان باشد باید موقع سرو کردن دارچین کوبیده را در کمی کره سرخ کنید و روی حلیم بریزید. حلیم بوقلمون یا مرغ آماده است، نوش جان.

حلیم بادمجان 

تا به اینجا به دو نوع حلیم اشاره کردیم که می توانند جزوی از سفره افطار خانواده شما در طول ماه مبارک رمضان باشند، اما انواع حلیم به همین جا ختم نمی شود و ما غذاهای دیگری را داریم که در زیر مجموعه این نام قرار می گیرند. برای نمونه می توان به حلیم بادمجان اشاره کرد.پیشنهادی که به طور قطع بسیاری از افراد از آن استقبال می کنند، زیرا به علت سبک بودن می‌تواند در کنار محتویات سفره افطار وعده شام شما را نیز تکمیل کند.   اگر شما نیز با ما هم عقیده هستید، برای تهیه آن باید نیم کیلو گوشت، ۱۵۰ گرم عدس، سه عدد بادمجان و یک لیوان کشک تهیه کنید. البته شما به ۲ عدد پیاز، یک قاشق سوپخوری سیرسرخ کرده، یک قاشق سوپخوری نعنا، مقداری نمک، زردچوبه و فلفل خشک هم نیاز دارید. اکنون که همه این مواد را آماده کرده اید، نوبت به پخت آن رسیده است. در این مرحله باید گوشت و پیاز را خرد و کمی سرخ کنید .

زرد چوبه را به آن بیفزایید، روی آن آب بریزید و  بگذارید بپزد . عدس را بشویید و اضافه کنید .  بادمجان را سرخ کنید و پس از پختن گوشت و عدس به آن بیفزایید . نمک و فلفل را اضافه کنید . نزدیک به آخر پخت ، کشک را اضافه کنید . موقعی که غذا را کشیدید ، روی آن را با سیر ونعنا داغ تزیین کنید .

مطالب مرتبط :   تغذیه با موادغذایی با ارزش

 حلیم گوشت و برنج

حلیم گوشت و برنج هم پیشنهاد دیگری است که ما برای آخر هفته شما داریم. غذایی که شاید بسیاری از افراد تاکنون نام آن را نشنیده یا اگر هم برایشان آشنا باشد آن را امتحان نکرده باشند. اگر می خواهید طعم آن را امتحان کنید کاغذ و قلم را بردارید و این موارد را یادداشت کنید. ۳۰۰گرم گوشت گوسفند، ۲۰ گرم برنج،۲ عدد پیاز، ۴ گرم شکر،۱۰ گرم کره، کمی هم دارچین و نمک  موادی هستند که شما به آنها نیاز دارید.  اما درباره اینکه چگونه می توانید این غذا را بپزید و دوستان و بستگان‌تان را مهمان دستپخت‎تان کنید؟ ابتدا باید گوشت را با پیاز بپزید.  بعد از پخته شدن گوشت برنج و مقدار کمی نمک را به آن اضافه کنید.

وقتی برنج هم به طور کامل پخت و له شد بگذارید آب غذا جمع شود فقط مرتب آن را از زیر به رو هم بزنید تا حلیم شما ته نگیرد. سپس حلیم را یا با گوشت کوب  یا در دستگاه‌های غذاساز به خوبی له کنید.  سپس کره، شکر و کمی دارچین به آن اضافه کرده و نوش جان کنید  این حلیم نیز مثل حلیمی که با گندم طبخ می شود بسیار لذیذ است و خیلی راحت تر و سریع تر آماده می شود و برای صبحانه یک وعده غذایی کامل است

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

پرستار بیمار در منزل, پرستار سالمند, پرستار کودک, خدمات پرستاری در منزل, نگهداری از کودک
نوشتهٔ پیشین
ترکیب تخم‌مرغ با سایر منابع پروتئین
نوشتهٔ بعدی
لکه خون درون تخم‌مرغ

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

چند عادت که زودتر پیرتان می‌کنند

موفقیت در هرکاری با این سوره

ذکر موفقیت

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

مواد درمانی آب برنج

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

ماساژ درمانی در منزل نیاوران

ماساژ درمانی در منزل نیاوران

مراقبت از سالمند خانم و پوشکی ، لواسان

مراقبت از سالمند خانم و پوشکی ، لواسان

استخدام مربی کودک 4 ساله

استخدام مربی کودک 4 ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!