عوارض کلسترول بالا

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد عوارض کلسترول بالا وجود دارد. برخی از آنها کاملا درست هستند، با این حال شمار زیادی از آنها اشتباه‌اند.

کلسترول بالا یک عامل خطر جدی برای بیماری‌‌های قلبی عروقی است. تشخیص این عارضه اغلب با اشتباهاتی همراه است، چون معمولا هیچ علائم مشخصی ندارد. حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد عوارض کلسترول بالا وجود دارد. برخی از آنها کاملا درست هستند، با این حال شمار زیادی از آنها اشتباه‌اند.

در ادامه به رایج‌ترین باورهای نادرست موجود در رابطه با کلسترول بالا می‌پردازیم:

اگر کلسترول بدن‌تان کمتر از ۲۰۰ است، لازم نیست نگران بیماری‌های قلبی باشید

با اینکه کلسترول یکی از عوامل خطر جدی در رابطه با بیماری‌های قلبی است، به تنهایی باعث ابتلا به این عارضه نمی‌شود. فشار خون بالا، سابقه خانوادگی و دیابت از جمله عواملی هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند. علاوه‌براین، ممکن است سطح کلسترول کلی بدن‌تان مناسب باشد، اما سطح LDL بیش از حد باشد یا سطح HDL کمتر از حد معمول باشد. این وضعیت خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

کلسترول بالا تنها در افراد مسن اتفاق می‌افتد

ممکن است کلسترول بالا بیشتر در افراد مسن رخ دهد، اما این عارضه در افراد جوان هم مشاهده می‌شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند حتی اگر در سلامت کامل به سر می‌برید، هر چند وقت یک‌بار سطح کلسترول‌تان را چک کنید. در عصر فست فود و بازی‌های ویدئویی، کلسترول بالا حتی می‌تواند کودکان را نیز درگیر کند. اگر کلسترول بالا در خانواده شما ارثی است، از ۲۰ سالگی به بعد سطح کلسترول خود را کنترل کنید.

احساس بیمار بودن ندارید، پس سالم هستید

بیماری قلبی یک بیماری مهلک است؛ به خصوص اگر به طور منظم مورد معاینه قرار نگیرید. در واقع، بسیاری از افراد حتی نمی‌دانند مشکل قلبی دارند، تا اینکه ناگهان دچار حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شوند. بنابراین، باید هر چند وقت یک‌بار به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا از سلامت قلب‌تان اطمینان یابید. کلسترول بالا مثل فشار خون بالا و دیابت علائم مشخصی ندارد و در سکوت و آرامش، شما را به بیماری‌های قلبی نزدیک‌تر می‌کند.

نتایج تست کلسترول و غربالگری سلامت بسیار دقیق هستند

در واقع به این بستگی دارد که چه نوع تستی انجام گرفته است. به عنوان مثال، تست‌هایی هستند که صرفا سطح کلسترول کلی بدن را اندازه‌گیری می‌کنند.
در حالیکه ممکن است این تست‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در اندازه‌گیری سطح کلسترول در افراد داشته باشند، آمار دقیقی از سطح کلسترول‌های LDL، HDL و تری‌گلیسیرید ارائه نمی‌کنند. به عنوان مثال، ممکن است فردی سطح کلسترول بالایی داشته باشد. اما اگر کلسترول‌های بدن او به دقت تجزیه و تحلیل شوند، می‌بینیم که سطح کلسترول‌های HDL یا همان کلسترول‌های خوب بالا می‌باشد. توصیه می‌شود از ۸ ساعت مانده به انجام تست کلسترول چیزی نخورید.

محصولات طبیعی جایگزین خوبی برای داروهای کلسترول هستند

بسیاری از گیاهان، ویتامین‌ها و محصولات طبیعی به کاهش سطح چربی در بدن کمک می‌کنند، اما تاثیر آنها معمولا حداقلی است. برخی از مکمل‌های گیاهی نیز به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کنند. اما اگر پزشک برای‌تان دارو تجویز کرده است، سر خود آنها را با داروها گیاهی جایگزین نکنید.

اگر از داروهای استاتین استفاده کنید، ممکن است به کبدتان آسیب بزنید

استاتین‌ها که به عنوان داروهای مهار کننده HMG-COA شناخته می‌شوند، به طور معمول با هدف کاهش سطح کلسترول تجویز می‌شوند. البته فواید دیگری هم دارند، مثلا باعث کاهش التهاب می‌شوند. مطالعه منتشر شده در مجله لانست در سال ۲۰۰۲، خطر ابتلا به عوارض جانبی ناشی از مصرف استاتین را در بیش از ۱۰ هزار بیمار مورد بررسی قرار داد. از بین بیماران، تنها ۱۱ مورد دچار اختلالات کبد شده بودند. این آمار در مقایسه با ۲۱۱ مورد حمله قلبی، ۱۳۷ مورد سکته مغزی و ۱۱۷ مورد مرگی که مصرف استاتین از وقوع‌شان جلوگیری کرد، چندان قابل‌توجه نیست.

رژیم غذایی و ورزش باید به تنهایی موجب کاهش کلسترول شوند

در برخی موارد، رعایت یک رژیم غذایی سالم و فعالیت منظم فیزیکی به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. با این حال، در برخی موارد بی تاثیر است؛ صرف‌نظر از اینکه چه رژیمی دارید یا چه ورزشی انجام می‌دهید. کلسترول بالا در برخی افراد ممکن است ژنتیکی باشد. دانشمندان با تحقیق بر روی این بیماران دریافتند که در برخی افراد عوامل ژنتیکی باعث ابتلا به این عارضه شده است. ورزش و رژیم غذایی به طرق مختلف باعث افزایش سلامتی می‌شوند، اما ممکن است تاثیری بر روند کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید در بدن نداشته باشند. در این موارد، پزشک از داروهای کاهنده کلسترول برای کاهش سطح چربی‌ها در بدن بیمار استفاده می‌کند.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   خواص لیموناد برای پوست
پرستار بیمار, پرستار سالمند در منزل, پرستار کودک در منزل, پرستاری سالمند, خدمات پرستاری
نوشتهٔ پیشین
نگه داشتن کلسترول در سطح نرمال
نوشتهٔ بعدی
کله پاچه از نظر تامین انرژی

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

رژیم غذایی فاقد گلوتن

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

ساخت توده ی عضلانی

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

کند شدن روند پیری

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

همراه در بیمارستان پیامبران

همراه در بیمارستان پیامبران

انجام امور منزل کارگر شمالی

امور منزل آشپزی پیروزی

مراقبت از کودک دوساله ، جنت آباد

مراقبت از کودک دوساله ، جنت آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!