عشق فرزندانش از طریق پول و هدایا

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

والدین چگونه می توانند در زمان کوتاهی که در اختیار دارند محبت و دلبستگی فرزند خود را جلب کنند؟

محبت به فرزندان با پرداخت پول درست است؟

در چنین شرایطی بسیاری از زوج ها در معرض وسوسه خرید عشق فرزندانش از طریق پول و هدایا قرار می گیرند و بسیاری از آنها در مقابل این وسوسه مقاومت نمی کنند و به این رفتار دست می زنند.

رسانه های جمعی نیز از دیگر سو به چنین رفتاری دامن می زنند. تاثیر خاصی که رسانه های جمعی بر کودکان و نوجوانان نسل جدید دارند بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از این رسانه ها این اندیشه را به نحوی غیرمستقیم در کودکان امروزی تقویت می کنند که می توان عشق والدین را با پول یا هدایا مبادله نمود،

به عنوان مثال در یک آگهی تلویزیونی، والدینی مهربان نشان داده می شوند که کالاهایی لوکس برای فرزندان خود تهیه می کنند. بنابراین کودک به طور طبیعی دچار این انتظار می گردد که والدین وی نیز برای نشان دادن عشق خود از خرج کردن پول و خرید هدایا استفاده کنند.

در چنین شرایطی والدین از یک سو به دلیل توقعات و انتظارات شکل گرفته در ضمیر کودک و از دیگر سو به دلیل کمبود وقت و مشغله های فراوان، ممکن است دست به اقدامی بزنند که شاید در نظر اول چندان بد نباشد، اما تأثیرات بسیار بدی بر تربیت فرزندان و محیط خانواده خواهد داشت.

بر اساس تحقیقی که «موسسه کودکان سلامت» در کانادا صورت داده است، کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال در کشورهای پیشرفته روزانه حدود ۷ ساعت در برابر صفحات تلویزیون، کامپیوتر، بازی های ویدئویی و… قرار دارند.

می توان گفت تکنولوژی هم اکنون برای کودکان نه تنها به عنوان جایگزین یک دوست عمل می کند، بلکه جایگزین خانواده نیز شده است. قضاوت در مورد اینکه والدین امروزی والدین بهتری هستند یا والدین گذشته، قضاوتی بسیار دشوار است.

در عصر کنونی ما شاهد افزایش در سطح استانداردهای آموزشی و سلامتی کودکان هستیم.

خدمات و کالاهای بیشتری از جانب والدین در اختیار کودکان قرار می گیرد. حقوق کودکان با دقت بیشتری مراعات می گردد و آنها ساعات بیشتری را صرف تفریح می کنند، اما به رغم تمام اینها چه کسی می تواند با قطعیت بگوید که والدین امروزی بیشتر زمان (و در مجموع زندگی) فرزندان خود را تباه می کنند یا والدین نسل های گذشته؟

برخی روانشناسان سه نوع محبت را از یکدیگر تفکیک می کنند: نوع اول محبت حقیقی و بی قید و شرط، نوع دوم محبت عاقلانه و مفید و نوع سوم محبت لذتبخش است. بسیاری از استانداردهای اساسی زندگی امروزین به مساله لذت بردن مربوط می شود.

بنابراین والدین بیش از آنکه سعی کنند محبت مفید و عاقلانه یا حقیقی تری به فرزندانشان ارزانی کنند، می کوشند که محبت لذت بخش تری را به آنان هدیه دهند؛ و از آنجا که ایجاد لذت از طریق پول و هدایا را ساده ترین و موثرترین راه می دانند، به آن روی می آورند، اما جا دارد که والدین از خود سوال کنند این محبت لذت بخش چه عواقبی دارد؟

یکی از نکاتی که در ارتباط با این مساله باید در نظر گرفته شود این است که پس از پرداخت پول به فرزندان برای ابراز محبت به آنان، رابطه ما و آنان دیگر یک رابطه عاطفی صرف نخواهد بود.

با این کار در واقع ما با دست خود رشته های پیوند صادقانه ای را که بین ما و فرزندمان وجود دارد از بین برده ایم. بسیاری از والدین در سنین بالا از این مساله شکایت می کنند که چرا فرزندانشان آنها را به خودی خود دوست ندارند؟ چرا فرزند نوجوان یا جوان آنها تنها زمانی که به لحاظ مالی کاملا تامین باشد یا به نحوی که خواستار آن است، تامین باشد،

رفتار خوبی با آنان دارد و در باقی موارد یا پرخاشگری می کند و یا از خانواده فاصله می گیرد؟ والدین از سردی روابط فرزندان با آنها و از مشکلات این چنینی شکایت می کنند، اما به این مسئله توجه ندارند که خود آنها در جوانی با خرید محبت فرزند از طریق پول سبب پدید آمدن وضعیتی شده اند که از آن رنج می برند.

خرید محبت فرزندان از طریق پول و جبران ساعاتی که در کنارشان نیستیم با دادن هدیه های گرانبها نه تنها می تواند صداقت روابط خانوادگی و صفای آن را از بین ببرد، بلکه هم چنین می تواند بر آینده مالی فرزندانتان نیز تاثیری منفی بگذارد. اینکه شخصی در کودکی بیاموزد که پول چیزی نیست که در قبال تلاش به دست آید،

بلکه راه های مختلفی از جمله روابط بین افراد می توانند سبب پدید آمدن آن شوند، هرچند به خودی خود در مطابقت با جهان واقع صادق است، اما به لحاظ تربیتی آموزه ای غلط است. بر اساس نتایج تحقیقات «موسسه کودکان سلامت» در کانادا کودکانی که در کودکی به وسیله پول تطمیع شده اند با احتمال بیشتری در بزرگسالی درگیر مسائلی چون فساد مالی یا اداری خواهند بود.

همچنین میزان نوآوری و کارآفرینی آنها نسبت به همسالانشان در طی سال های متمادی، در مدرسه و محیط کار، بسیار پایین تر خواهد بود. حتما شما هم در محیط کار یا مراجعات روزانه خود به ادارات با افرادی این چنینی مواجه شده اید. آیا همکاری دارید که فارغ از هر انگیزه ای کار می کند و اصولا کسب پول از راه تلاش را هیجان انگیز نمی داند؟

آیا او گاهی تلاش می کند از روابط عاطفی اش به جای خلاقیت و توانایی هایش استفاده کند؟ اگر این گونه است، بهتر است به جای سرزنش وی، والدین وی را سرزنش کنید و راجع به کودکان خود محتاط تر باشید.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   عدم علاقه به سخن گفتن در کودک یا اوتیسم
پرستار سالمند, پرستار کودک, نگهداری سالمند, نگهداری سالمند در منزل, نگهداری کودک در منزل
نوشتهٔ پیشین
مسواک زدن فرزندان
نوشتهٔ بعدی
آیا دخترانشبیه مادران خود می شوند؟

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

حقایق جذاب و شگفت انگیز در مورد کیوی

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

دخترهای محصل مراقب کمبود آهن باشند

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

کودکان را با محیط اطراف آشنا کنید

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

پرستاری از سالمند لگنی پاسداران

پرستاری از سالمند لگنی پاسداران

مراقبت از نوزاد 2قلو در منزل

مراقبت از نوزاد 2قلو در منزل

مراقبت از نوزاد 6 ماهه ، فرشته

مراقبت از نوزاد 6 ماهه ، فرشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!