سکته قلبی | پرستار سالمند در منزل

سکته قلبی | پرستار سالمند در منزل

سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) یا آنفارکتوس میوکارد (به انگلیسی: Myocardial infarction) یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود. سکته قلبی نوعی عارضهٔ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد.

عوامل مستعدکننده: دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقهٔ فامیلی سن و… هستند.
به‌طور یقین این بیماری خیلی وخیم است و سالیانه تنها در آمریکا، در سال ۲۰۰۴ میلادی، بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر از این عارضه جان باختند. [منبع]



علائم هشدار دهنده که نشانه ی سکته قلبی است! | پرستاری سالمند

احساس درد شدید در ناحیه سینه یا ایجاد درد از بالای ناف تا فک و آرواره‌ها می‌توان نشان از یک حمله قلبی در فرد باشد. سکته قلبی یک‌باره اتفاق نمی‌افتد، بلکه همراه با علائم متعددی است که طی روزها و هفته‌ها خود را نشان می‌دهد اما اغلب افراد به آن بی‌توجه‌اند. علائم سکته قلبی مختلف و در زنان و مردان متفاوت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۵ درصد زنانی که دچار حمله شده‌اند، از قبل علائمی غیر از درد قفسه سینه را تجربه کرده بودند. این ۱۵ نشانه حیاتی سکته قلبی را بخوانید و همواره به یاد داشته باشید.

درد قفسه سینه

درد یا احساس ناراحتی، به‌صورت موردی نه همیشه، در سمت چپ بدن‌تان یک نشانه‌ی قدیمی برای حمله قلبی است. درد یا احساس ناراحتی غالبا برای دوره‌ی کوتاه چند دقیقه‌ای باقی می‌ماند و سپس از بین می‌رود، و مجددا باز می‌گردد. این نشانه هشدار دهنده غالبا با سوزش سر دل، سوء هاضمه یا حتی احساس سیری اشتباه گرفته می‌شود. نشانه‌های دیگر این ناراحتی عبارتند از فشار یا حس گرفتگی در قفسه سینه.

سکته قلبی | پرستار سالمند در منزل

اضطراب

آیا بدون دلیل احساس اضطراب می‌کنید؟ هیجان زده هستید؟ در خوابیدن مشکل دارید؟ افراد، به‌ویژه بانوانی، که از سکته قلبی رنج برده‌اند، گزارش کرده‌اند که ماه‌های قبل از سکته قلبی، احساس اضطراب داشته‌اند. این ارتباط در چندین مطالعه به اثبات رسیده است. تفکر این است که قلب‌های آسیب دیده اکسیژن کمتری را برای خون فراهم می‌کنند و سطوح پایین‌تر اکسیژن به احساس اضطراب منجر می‌شود. اگر احساس توجیه‌ناپذیر وحشت یا اضطراب دارید، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

تهوع یا استفراغ

اگرچه این علامت در زنان بیشتر از مردان رواج دارد، مشکلات شکمی مانند تهوع یا استفراغ می‌توانند نشانه وقوع سکته قلبی باشند. رسوب چربی اطراف قلب، میزان جریان خون را به سمت قلب و در نتیجه کل بدن محدود می‌کند.

زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به‌احتمال‌زیاد این علائم را تجربه می‌کنند بی‌آنکه بدانند این علائم با بیماری‌های قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با سکته قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران‌کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.

تعریق بدن

در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه شیکاگو انجام شد، مشخص شد که تعریق شدید نخستین نشانه‌ی بروز سکته قلبی است. وقتی سکته قلبی در حال شکل‌گیری است، بدن انبوهی از کاتکول آمین، هورمونی شبیه به دوپامین، ترشح می‌کند. این امر به تعریق سرد و احساس خیس شدن منجر می‌شود.

درد زیر بازو

اگر زیر بغل و بازوی‌تان احساس درد دارید، به‌ویژه در سمت چپ، بهتر است مراقب باشید. اغلب مواقع، این درد با درد معمول عضلانی اشتباه گرفته می‌شود. وقتی قلبی آسیب دیده باشد و سکته قلبی نزدیک باشد، ارسال سیگنال درد به نخاع و اعصاب آن را شروع می‌کند. این یک درد مداوم نیست، ولی می‌آید و می‌رود. گوش به زنگ باشید، اگر درد به‌خاطر کارهای فیزیکی ایجاد شده باشد. پس از استراحت از بین می‌رود.

مطالب مرتبط :   تاریخچه رواج مصرف چای و رونق قهوه خانه ها

سرفه‌های مداوم

سرفه‌های ممتد که به‌خاطر هیچ بیماری نباشند، می‌توانند نشانه‌ی سکته قلبی یا نارسایی قلبی باشند. وقتی قلب آسیب‌دیده شما از کار باز می‌ایستد، شش‌های‌تان پر می‌شوند و این امر به سرفه می‌انجامد. در برخی موارد، خلط نیز خونی خواهد شد.

احساس گیجی یا غش

احساس گیجی یا غش می‌تواند نشانه‌ی بروز حمله‌ی قلبی باشد. وقتی حمله‌ی قلبی در شرف وقوع باشد، جریان خون در بدن محدود می‌شود. این کار باعث کمبود خون در مغز می‌شود که به احساس گیجی یا غش منجر می‌شود.

خستگی

کم انرژی هستید، عمیقا خسته‌اید، و همیشه احساس خستگی می‌کنید. این احساس روزها، هفته‌ها همچنان ادامه دارد. هیچگونه استراحتی مشکل شما را حل نمی‌کند. این مورد می‌تواند نشانه‌ی بروز سکته قلبی باشد. در یک تحقیق دانشگاهی انجام شده بر مصدومان حمله قلبی، ۷۰٪ از آن‌ها چند هفته قبل از سکته قلبی، خستگی شدید را گزارش کرده‌اند.

بسیاری از مردم، زمانی که با حمله قلبی مواجه می‌شوند، تنها و بدون کمک هستند. شخصی که ضربان قلب او نامنظم است و کسی که شروع به احساس ضعف می‌کند، تنها حدود ۱۰ ثانیه پیش از دست دادن هوشیاریش وقت دارد. به‌ هرحال، این قربانیان می‌توانند با سرفه‌های مکرر و شدید به خود کمک کنند. پیش از هر سرفه باید نفس عمیق کشید، و سرفه باید عمیق و کش‌دار باشد و خلط سینه را از عمق سینه ایجاد کند. توالی یک‌نفس و یک سرفه باید حدود هر ۲ ثانیه یک‌بار بدون توقف تکرار شود تا کمک برسد یا ضربان قلب دوباره به حالت عادی بازگردد.

نفس‌های عمیق اکسیژن را به داخل شش‌ها می‌کشد و حرکت‌های سرفه موجب فشار به قلب و تداوم جریان گردش خون توسط آن می‌شود. همچنین این فشار فشرده‌کننده روی قلب موجب بازیابی ریتم نرمال ضربان آن می‌شود. بدین طریق، قربانیان سکته های قلبی می‌توانند تا رسیدن به بیمارستان حیات خود را حفظ کنند.

این علامت سکته قلبی را جدی بگیرید!

سکته قلبی | پرستار سالمند در منزل

به گزارش پرستار سلام به نقل از سرویس گوناگون جام نیوز، این تحقیق به سال 1973 باز می گردد زمانی که یک ژورنال پزشکی انگلیسی، پژوهش دکتر ساندرز فرانک و تیم تحقیقاتی اش را منتشر کرد؛ بنا به نتایج تحقیقات آنها، چین و چروک نرمه گوش که آن را “علامت فرانک” نامیدند، نشان از بیماری عروق کرونر است که حاصل تجمع پلاک ها در رگهاست و از جریان طبیعی خون جلوگیری می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی “شاشه نیوز” به نقل  از “healthylifestar”، این پژوهش برای دانشمندان فقط نقطه آغاز بود؛ در سال 1984 گروهی از پزشکان نیویورک با انتشار مطلبی در همان ژورنال پزشکی، این نظریه را مطرح کردند که موی گوش ارتباطی قوی با بیماری عروق کرونر دارد. در این مطالعه‌ که روی ۴۳ مرد و ۲۰ زن صورت گرفت، ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگانی که چین وچروک روی نرمه‌ گوش‌ و مو روی گوش‌شان داشتند، دچار نارسایی قلبی شده بودند.

بنا به گفته این دانشمندان از جمله ریچارد فاگنر از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، اگر به مدت طولانی در معرض آندروژن (که در کنار تستوسترون از مهمترین هورمونهای مردانه است) قرار بگیرید، تولید بیش از حد سلول‌های قرمز خون، سبب ایجاد لخته در عروق می‌شود. [منبع]



درمان سکته قلبی |خدمات پرستاری در منزل پرستار سلام

سکته قلبی | پرستار سالمند در منزل

اولین قدم استراحت کامل، تجویز اکسی‍ژن و کنترل فشار خون و ریتم قلبی است. معمولاً داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین یا هپارین و بلوک‌کننده‌های گیرنده بتای سمپاتیک مانند پروپرانولول تجویز می‌شود. روش‌های باز کردن رگ مسدود شده در بیمارستان عبارتنداز داروهایی مانند استرپتوکیناز و اوروکیناز، بالن و جراحی اورژانس عروق کرونر.

پیشگیری از سکته قلبی | پرستاری از سالمند | پرستار سلام

سکته قلبی | پرستار سالمند در منزل

با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود. عوامل اساسی یک سبک زندگی سالم شامل:

مطالب مرتبط :   مصرف جو روده و دستگاه گوارش را سالم نگه می‌دارد

سیگار نکشیدن یا ترک سیگار

رژیم غذایی مناسب حاوی ماهی، سبزی و میوه زیاد، و کم خوردن چربی و قند و کاهش وزن.

حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز

کنترل بیماری‌هایی از قبیل دیابت، فشارخون بالا و کلسترول

دوری از محیط پراسترس و خوردن سیب هم باعث پیشگیری می‌شود

خوابیدن به مدت نیم ساعت یا کمی بیشتر در میانه روز می‌تواند فشار خون را پایین آورده در نتیجه سبب کاهش خطر حمله قلبی تا ۱۰ درصد شود.

پژوهشگران اعتقاد دارند که واکسن آنفلوآنزا در برابر حمله قلبی و سکته مغزی نقش محافظتی دارد و برای بیماران قلبی توصیه شده‌است. [منبع]



حملات قلبی خاموش را بشناسید

حمله قلبی شرایطی است که احتمالا فکر نمی کنید بدون بروز هیچ نشانه و علائمی آن را تجربه کنید. اما این امکان وجود دارد و حتی از آن چیزی که شاید فکرش را بکنید شایع‌تر است.

این شرایط به نام حمله قلبی خاموش شناخته می شود. این نوع از حمله قلبی می تواند برای هر فردی رخ دهد، اما ابتلا به دیابت این احتمال را هرچه بیشتر افزایش می دهد. طی یک حمله قلبی خاموش ممکن است متوجه هیچ چیزی نشوید و یا آن را به صورت خفیف، به عنوان مثال، همانند سوزش سردل یا دردی عجیب و مبهم احساس کنید. این شرایط ممکن است آنقدر جزئی به نظر برسد که آن را نادیده گرفته و فکر کنید که بخشی از روند افزایش سن و پیری محسوب می شود.

اما حمله قلبی چه علائم آن را آشکار باشد و چه نباشد، شرایطی جدی و خطرناک محسوب می شود. در همین راستا چکاپ های منظم از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

چگونه می تواند حمله قلبی خاموش باشد؟

یکی از اثرات شایع دیابت نوعی آسیب عصبی به نام نوروپاتی است. به طور معمول این آسیب موجب مشکلاتی مانند بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن، یا ضعف در دست ها و پاها می شود. اما نوروپاتی در همینجا متوقف نمی شود.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است آسیب دیدن اعصابی که به قلب، مثانه، و رگ های خونی منتهی می شوند را تجربه کنند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، فرد ممکن است نشانه های هشدار دهنده مانند درد و ناراحتی را احساس نکند.

از این رو، طی یک حمله قلبی که در حالت عادی می تواند دردی شدید در قفسه سینه، بازوها، یا فک ایجاد کند، بیمار ممکن است متوجه هیچ چیزی نشود. اما آسیب رخ می دهد و پیامدهای خطرناک حمله قلبی خاموش واقعی هستند.

نشانه های آسیب عصبی

شما می توانید با نظارت دقیق و بررسی احتمال آسیب عصبی به محافظت از خود کمک کنید. اگر این شرایط زود شناسایی شود، ممکن است در کند کردن روند آن موفق باشید.

از جمله نشانه های احتمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس سرگیجه یا غش کردن هنگام برخاستن از جای خود

دشواری در انجام کارها حتی ورزش سبک

مشکلات در دفع ادرار

مشکلات جنسی مانند کاهش میل جنسی کم

تعریق بیش از حد معمول یا عدم تعریق

دشواری در گوارش غذا، مانند بروز نفخ و ناراحتی معده

نشانه های حملات قلبی خاموش

برخی افراد متوجه هیچ چیزی نمی شوند. حتی اگر با نشانه ای مواجه شوید، ممکن است خفیف بوده و به سرعت از بین برود. پس از حمله قلبی خاموش نیز ممکن است احساس کاملا خوبی داشته باشید.

این امکان وجود دارد مقداری درد، فشار، یا انقباض را در مرکز سینه به جای سمت چپ آن احساس کنید. این شرایط ممکن است همانند یک سوء هاضمه بی اهمیت به نظر برسد، اما اگر از بین نرود می تواند از مشکلی بزرگتر حکایت داشته باشد.

از دیگر نشانه هایی که ممکن است با آنها مواجه شوید می توان به موارد [ادامه]

پرستار بیمار در منزل, پرستار سالمند, پرستاری سالمند, خدمات پرستاری در منزل, نگهداری سالمند
نوشتهٔ پیشین
معانی ظاهری آیه الکرسی
نوشتهٔ بعدی
همه چیز درباره گلوکوم یا آب سیاه چشم

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

خواص موز سبز

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

مفهوم گریه کودکان

داستان گلف‌باز بزرگ آرژانتینی

داستان گلف‌باز بزرگ آرژانتینی

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

پرستار بیمار در منزل فردوس غرب

پرستار بیمار در منزل فردوس غرب

پرستار سالمند خانم سالم و تنها ، شهرک غرب

پرستار سالمند خانم سالم و تنها ، شهرک غرب

بیمارستان خاتم‌الانبیا

مراقب بیمار در بیمارستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!