دستمال‌کاغذی یا دستگاه خشک‌کن

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

اگر قرار باشد بین این دو گزینه یکی را انتخاب کنید، احتمالاً دستگاه خشک‌کن دست را انتخاب می‌کنید، این‌طور نیست؟ اما شاید گزینه خوبی را از نظر سلامت و بهداشت انتخاب نکرده‌اید! 

فکر می‌کنید کدام‌یک بهداشتی‌تر است: دستمال‌کاغذی یا دستگاه خشک‌کن دست؟

یکی از تحقیقات University of Leeds نشان داد که دستگاه‌های خشک‌کن دست، به ویژه مدل‌های Jet-air، در واقع باعث گسترش و پخش میکروب‌ها در سرویس‌های بهداشتی عمومی می‌شوند.

محققان برای این که ببینند پس از شستن دست‌ها، کدام میکروب‌ها زنده می‌مانند، لایه‌ای از باکتری‌های بی‌خطر را بر روی دست گروهی از افراد قرار دادند؛ این باکتری‌ها عمدتاً باکتری‌های موجود در فضای سرویس‌های بهداشتی بودند. سپس این افراد پس از شستن دست خود، آن را با دستگاه خشک‌کن دست خشک کردند و محققان باکتری‌های پخش‌شده در فضای اطراف دستگاه‌های خشک‌کن دست را اندازه‌گیری کردند.

محققان دریافتند فضای اطراف دستگاه‌های دست خشک‌کن مدل Jet-air 27 برابر بیشتر از فضای اطراف دستمال‌های کاغذی میکروب دارد. همچنین این دستگاه‌ها ۴٫۵ برابر بیشتر از دستگاه‌های دست‌ خشک‌کن گرم، در اطراف خود میکروب داشتند. علاوه بر این، یک الگوی یکسان در تعداد باکتری‌ها در فاصله حدود ۱ متری وجود داشت.

نیمی از باکتری‌هایی که پس از شستن دست در فضای اطراف دستگاه‌های دست خشک‌کن زنده مانده بودند، ۵ دقیقه پس از استفاده از دستگاه جمع‌آوری شدند. حائز اهمیت است که بدانید باکتری به مدت ۱۵ دقیقه در اطراف دستگاه زنده بودند. یکی از محققان می‌گوید: «این بار زمانی که می‌خواهید در یک سرویس بهداشتی عمومی از دستگاه‌های خشک‌کن دست استفاده کنید، توجه داشته باشید که باکتری‌های دست‌های افراد دیگر در اطرافتان پرسه خواهند زد».

وی افزود: «دستگاه‌های خشک‌کن دست از نظر بهداشتی مناسب نیستند؛ زیرا باعث گسترش آلودگی‌های میکروبی می‌شوند».

بیشتر ما تنها زمانی با آب سرد دوش می‌گیریم که آخرین نفر در صف حمام هستیم یا دقایق اولی که شیر آب را باز می‌کنیم، آبش سرد است.

مزایای دوش گرفتن با آب سرد

ظاهراً دوش گرفتن با آب سرد مزایای بسیاری برای بدن در بردارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

متخصصین توصیه می‌کنند برای بهره‌مندی از مزایای دوش گرفتن با آب سرد، درجه حرارت آب باید ۶۰ درجه فارنهایت (۱۵ درجه سلسیوس) یا کمتر باشد که درجه حرارت آب بسیار سرد استخر محسوب می‌شود. در ابتدا با درجه حرارت پایینی شروع کنید که می‌توانید زیر آن بایستید. سپس به تدریج درجه را کاهش دهید تا به ۱۵ درجه برسد.

روحیه را بهبود می‌بخشد

آب‌درمانی با آب سرد سطح بتااندورفین و نورآدرنالین خون و همچنین مغز را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود تأثیر ضدافسردگی داشته باشد. طبق یک تحقیق که در نشریه Medical Hypotheses منتشر شده، اگر به مدت ۲ هفته به طور منظم ۲ الی ۳ دقیقه با آب سرد دوش بگیرید، روحیه شما بهبود می‌یابد.

درد ماهیچه‌ها را تسکین می‌دهد

آب سرد پس از یک ورزش شدید از طریق کاهش درد و التهاب به شما کمک می‌کند. اگر ماهیچه خاصی وجود دارد که شما را ناراحت کرده است، آب دوش را به مدت ۵ دقیقه مستقیماً روی آن ماهیچه قرار دهید. افزایش جریان خون در آن ناحیه، ماهیچه‌های آسیب‌دیده و بافت‌های دیگر را بازسازی می‌کند؛ زیرا خون حاوی مواد مغذی است که بهبوددهنده هستند.

پوست را بهبود می‌بخشد

بهترین راه برای دستیابی به مزایای آب سرد در زمینه زیبایی، این است که ابتدا با آب ولرم پوست خود را بشویید و بعد با آب سرد این کار را ادامه دهید. آب سرد پوست و منافذ آن را سفت می‌کند، مانع بروز سرخی‌های مزاحم می‌شود و باد زیر چشم‌ها را کاهش می‌دهد. با آب سرد نه تنها پوستی صاف‌تر و روشن‌تر خواهید داشت، بلکه آرایشتان نیز به خوبی پاک می‌شود.

موها را براق‌تر می‌کند

کوتیکول ساقه مو توسط آب گرم خشک می‌شود و باعث می‌شود موهایتان ظاهر خوبی نداشته باشند. اگر بعد از استفاده از نرم‌کننده، چند دقیقه‌ای از آب سرد استفاده کنید، موهایتان براق‌تر و صاف‌تر خواهند شد؛ زیرا آب سرد پیازهای مو را صاف کرده و رطوبت آن‌ها را حفظ می‌کند.

به مقابله با استرس کمک می‌کند

شستن صورت با آب سرد به دستیابی به آرامش کمک می‌کند؛ زیرا ضربان قلب را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند از این روش می‌توان برای کاهش تپش قلب استفاده کرد. همچنین طبق یک تحقیق دیگر، افرادی که به طور مرتب در آبی به سردی یخ شنا می‌کنند، نسبت به استرس مقاوم‌تر هستند.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   درمان خواب رفتن دست و پا
پرستار سالمند, پرستار سالمند در منزل, پرستار کودک, نگهداری سالمند, نگهداری کودک در منزل
نوشتهٔ پیشین
زمان مناسب برای دوش گرفتن می‌دانند
نوشتهٔ بعدی
چگونگی شستشو دست

محتوای مرتبط

با خوردن پیتزا احساس امتلاء میکنیم

خیلی از ما عاشق شکلات هستیم

پرستار کودک,نگهداری از کودک,خدمات پرستاری در منزل,پرستاری کودک,پرستار سالمند

ویتامین ها و زیبایی پوست

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

آیا انتقال هپاتیت از مادر به جنین وجود دارد؟

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

پرستار همراه در بیمارستان

پرستار همراه در بیمارستان

مراقبت از سالمند خانم ، آزادی

مراقبت از سالمند خانم ، آزادی

موسسه پرستاری از سالمند در منزل

موسسه پرستاری از سالمند در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!