بهداشت شخصی لیف حمام

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

لیف حمام یکی از وسایل بهداشت شخصی است که برای شستشوی بدن خود از آن استفاده می کنیم. برای اینکه این وسیله بهداشتی میکروب به خودش نگیرد و بتوانیم با اطمینان خاطر از آن استفاده کنیم، باید همیشه تمیز و خشک نگهش داریم.

لیف حمام را تمیز نگه دارید

چه حالی پیدا می‌کنید اگر به شما بگوییم لیف حمام که مطمئن هستید پوستتان را نرم و تمیز می‌کند، ممکن است زمین بازی میکروب‌ها باشد؟ متأسفانه باید گفت در صورت عدم رعایت بهداشت این وسیله می تواند آلوده به میکروب شود.علت آلوده شدن لیف سلول‌های مرده پوستی است که بعد از شستن بدن در درزهای لیف گیر می‌کنند و وقتی لیف را در محیط گرم و مرطوب و تاریک حمام قرار می‌دهید، زمینه برای رشد باکتری ها، قارچ ها و کپک ها در لیف فراهم می شود.

وقتی لیف خیس به‌خوبی خشک نشود، ارگانیسم‌ها در آن رشد می‌کنند. لذا وقتی فکر می‌کنید که در حال تمیز کردن بدن خود با لیف هستید، در واقع در حال آلوده کردن آن به میکروب ها هستید.تحقیقات نشان می‌دهد که لیف‌ها، میزبان سطح گسترده‌ای از انواع باکتری‌ها بوده و رشد بیش از حد باکتری‌ها معمولا در نیمه‌شب رخ می‌دهد.

داستان زمانی بدتر می‌شود که شما لیفِ سرشار از میکروب را روی پوستی بکشید که تازه آن را با تیغ تمیز کرده‌اید و همین باعث شود باکتری‌ها فرصت کنند تا وارد بریدگی‌ها و فرورفتگی‌های پوستی شده و زمینه را برای بروز حساسیت و عفونت فراهم کنند. با عمل به توصیه های زیر اجازه ندهید لیف شما به خانه امنی برای میکروب ها تبدیل شود.

لیف را خشک نگه دارید

هرگز لیف خیس را درون محیط حمام مرطوب نگذارید. بلکه آن را در هوای آزاد و در صورت امکان در معرض نور آفتاب قرار دهید تا از رشد باکتری ها و میکروب های مختلف بر روی آن پیشگیری کنید.یا اینکه می توانید درب و پنجره حمام را باز کنید تا محیط داخل آن و لیف ها کاملا خشک شوند.

لیف شما سلول‌های مرده پوست را از بدنتان جدا می کند که در گوشه‌ها و درزهای لیف گیر می‌افتند و اگر تا زمان استفاده بعدی آن را خیس در حمام رهایش کنید، شانس بیشتری به رشد باکتری‌ها می‌دهید. محیط حمام محیطی مرطوب و بدون جریان هوا و مکان مناسبی برای باکتری‌ها است که هر چیز ارگانیکی مثل آن‌هایی که سلول‌های پوست در لیف به‌جا می‌گذارند را می‌خورند.

لیف را کاملا بشویید

پس از شستن خودتان با لیف و قبل از آویزان کردن آن، برای استفاده بعدی لیف را با صابون یا پودر لباسشویی کاملا بشویید تا چربی و آلودگی در آن باقی نماند.اگر لیف‌تان از جنس الیاف طبیعی است نه پلاستیکی، می‌توانید با شستشوی آن، میکروب هایش را از بین ببرید. توصیه می‌شود آن را هفته‌ای یک بار و به مدت پنج دقیقه در محلول وایتکس رقیق‌شده قرار دهید. سپس آن را کاملا آب بکشید.

لیف وسیله شخصی است

هرگز لیف خود را به کسی ندهید تا با آن بدن خودش را بشوید. همچنین هرگز از لیف دیگران برای شستشوی بدن خودتان استفاده نکنید. لیف یک وسیله بهداشتی کاملا شخصی مانند مسواک است. در غیر این صورت باعث انتقال آلودگی از یک فرد به فرد دیگر می شود.

گاهی لیف نو بخرید

لیف را پس از مدتی استفاده تعویض کنید تا از بروز حساسیت و عفونت در بدنتان پیشگیری کنید. به‌محض تغییر رنگ و بوی لیف، آن را عوض کنید.اگر دیدید لیف‌تان بوی بدی می‌دهد یا متوجه شدید که کپک زده است، بلافاصله آن را کنار بگذارید.برای آنکه لیف‌تان بیشتر عمر کند، آن را در حمام نگذارید، چرا که حمام باعث تحریک رشد باکتری‌ها می‌شود. به‌جای آن، در مکانی که مرطوب نیست، بگذارید تا خشک شود، مانند کنار یک پنجره باز.

صورت تان را  لیف نزنید

برخی افراد طبق عادت پس از لیف کشیدن بدن ، صورت خود را نیز با لیف یا کیسه حمام شستشو می دهند. ولی اگر پوستتان را دوست دارید و نگران چروک شدن آن هستید، این کار را نکنید.شستشوی شدید و سایشی صورت، باعث تحریک پوست و بدتر شدن جوش‌ها می‌شود. سعی کنید پوستتان را هیدراته و مرطوب نگه دارید و لایه‌های محافظ صورت را از بین نبرید. لیف زدن پوست صورت، باعث تحریک و التهاب بیشتر آن می‌شود.

در کل از لیف های زبر برای شستن پوست استفاده نکنید ، زیرا باعث بروز مشکلات پوستی مانند اگزما می گردد.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   استایل دهی پایین تنه بدون نیاز به باشگاه
پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستار کودک در منزل, نگهداری سالمند, نگهداری کودک در منزل
نوشتهٔ پیشین
چیزهایی که شما باید قبل از بارداری بدانید.
نوشتهٔ بعدی
نظافت ملحفه های تخت

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

ماموگرافی در ارزیابی بیماری‌های سینه

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

چه کسانی نباید ژلوفن بخورند؟

دلایل گیاهخوار بودن انسان را میدانید؟

دلایل گیاهخوار بودن انسان را میدانید؟

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

همراه بیمار در بیمارستان لولاگر

همراه بیمار در بیمارستان لولاگر

پرستاری از کودک در جنت آباد

پرستاری از کودک در جنت آباد

همراه بیمار در بیمارستان عرفان

همراه بیمار در بیمارستان عرفان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!