بدن به شکل سیب یا گلابی

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

اگر به مطالب سلامتی علاقه‌مند هستید، حتماً شنیده‌اید که بدن برخی‌ها به شکل سیب و بدن برخی‌ها به شکل گلابی است.

چرا بدن برخی‌ها به شکل سیب و برخی به شکل گلابی است؟

این دو شکل، رایج‌ترین انواع شکل بدن هستند. در شکل سیبی، چربی در بخش میانی بدن جمع می‌شود و در شکل گلابی، چربی در اطراف باسن، ران و پشت جمع می‌شود.حالا محققان دانشگاه Duke ژنی به نام Plexin D1 کشف کرده‌اند که نوع شکل بدن را مشخص می‌کند.

افرادی که فکر می‌کنند شکل بدن در اثر فشار ناشی از شلوار جین تعیین می‌شود، توجه داشته باشند که شکل بدن کلاً به سلامتی ربط دارد.بدن سیبی شکل که چربی بیشتری در بخش شکم دارد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین تراکم چربی در بخش میانی بدن باعث ایجاد التهاب شده و بیماری‌های وابسته به سوخت‌وساز مانند فشار خون بالا، سکته و دیابت را موجب می‌شود.

تصور می‌شود بدن گلابی شکل کاملاً سالم است. در این نوع چاقی، چربی در بخش باسن و ران‌ها جمع می‌شود که با افزایش باروری و کاهش ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سوخت‌و‌ساز مانند دیابت ارتباط دارد.

حالا برمی گردیم به تحقیق مذکور:

تمام انسان‌ها دارای ژن Plexin D1 هستند. با این حال محققان برای ساده‌سازی تحقیق خود، تأثیر این ژن را در گورخرماهی بررسی نمودند. از آنجا که بدن این ماهی شفاف است، می‌توان مشاهده کرد که سلول‌های چربی در کجا جمع می‌شوند. در نتیجه به راحتی شکل بدن مشخص می‌شود. این گروه تحقیقاتی با استفاده از مهندسی ژنتیک، این ژن را از گورخرماهی خارج کردند. سپس این ماهی را با ماهی‌های عادی که دارای ژن موردنظر بودند، مقایسه نمودند.

گورخرماهی که فاقد این ژن بود، بافت چربی شکمی کمتری نسبت به ماهی‌های دیگر داشت. ماهی‌های دیگری که دارای این ژن بودند، دارای بدنی به شکل سیب بودند. چربی شکمی نوعی چربی است که باعث ایجاد بدن سیبی شکل می‌شود. این چربی در بخش‌های عمیق ناحیه میانی بدن قرار می‌گیرد و اندام‌هایی مانند قلب، کبد، روده و شش‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند.

این بافت یک سری هورمون و مواد شیمیایی دیگر ترشح می‌کند که باعث ایجاد التهاب و فشارخون بالا، حمله قلبی، سکته و دیابت می‌شود.

در ماهی‌هایی که بدن گلابی شکل داشتند، چربی زیرپوستی بیشتری وجود داشت. این نوع چربی بین پوست و باسن، ران‌ها و پشت افراد گلابی شکل قرار می‌گیرد. این نوع بافت چربی باعث کاهش مقاومت به انسولین در انسان‌ها شده و در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

در نتیجه این سؤال پیش می‌آید که آیا باید از دست این ژن راحت شویم؟ این قدر سریع تصمیم نگیرید. یکی از محققان می‌گوید تأثیر قوی این ژن بسیار تعجب آور است. حائز اهمیت است به یاد داشته باشید در این تحقیق ژنتیک ماهی‌ها به میزان زیادی دستکاری شده بود.

تمام انسان‌ها این ژن را دارند؛ اما بدن هر فردی به روش متفاوتی این ژن را تفسیر می‌کند. توزیع چربی در بدن، یک رفتار پیچیده است که توسط فعل و انفعالات میان چندین ژن اداره می‌شود. یکی از محققان می‌گوید: «ما انتظار داریم کنترل بیشتری روی ژن Plexin D1 در جوامع انسانی اتفاق بیفتد».

برخلاف توضیحات روشن در مورد توزیع چربی در بدن، هنوز اطلاعات زیادی در مورد ژنتیک شکل بدن در دست نیست. یک تحقیق بزرگ و بین‌المللی که در نشریه Nature در ماه فوریه منتشر شد، این شکاف‌ها را تا حدودی پر کرد. این تحقیق به دنبال ژن‌هایی بود که با نسبت سایز کمر به باسن ارتباط دارند. این محققان دریافتند این موضوع تا حدودی با ژن Plexin D1 ارتباط دارد.

در آینده این اطلاعات می‌تواند به درک نحوه تنظیم شکل بدن توسط ژنتیک کمک کند. همچنین این تحقیق به بهبود سلامت کلی بدن کمک خواهد کرد.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع : salamati.ir

مطالب مرتبط :   سالین و سیلیکون در پروتز سینه
پرستار بیمار در منزل, پرستار سالمند, پرستار کودک, نگهداری از کودک, نگهداری سالمند
نوشتهٔ پیشین
تغذیه صحیح قبل از تمرین
نوشتهٔ بعدی
دی‌وی‌دی‌های تناسب‌اندام

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

علت به هم ریختگی برنامه‌های لاغر ی شدن شما

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

یک صبحانه سالم

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

اضافه وزن !!!

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

امور منزل و آشپزی فرمانیه

امور منزل و آشپزی در دیباجی

انجام امور منزل و آشپزی در شهریار

انجام امور منزل و آشپزی در شهریار

مربی کودک 6 ساله

پرستار کودک در منزل سوهانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!