انواع اختلال شنوایی

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

برای این که کودک بتواند حرف بزند و زبان مادری خود را یاد بگیرد ، باید ساختمان گوش کودک ( گوش خارجی ، گوش میانی و گوش داخلی یعنی قسمت حسی و عصب شنوایی ) سالم باشد.

اختلالات شنوایی کودکان

اگر کودک دچار اختلال شنوایی باشد حتی اگر آن اختلال هم بسیار جزئی باشد ، مشکلاتی در آموختن کلمات و صحبت کردن او به وجود می آید.اگر کودکی دچار اختلال شنوایی باشد و به دبستان سپرده شود ، اختلال شنوایی او سبب می شود که در یادگیری او در کلاس مشکلاتی به وجود آید ، بنابراین اگر کودکی دچار مشکل شنوایی باشد ، هر چه باید علت آن تشخیص داده شود و درمان گردد.

انواع اختلال شنوایی

الف : عیب در انتقال صدا از محیط خارج به گوش داخلی :

اگر در مجرای گوش خارجی کودک ، ترشحات زرد رنگ مومی شکل به مقدار زیاد به وجود آید ، این مواد سبب می شود که مجرای گوش خارجی مسدود گردد و مانع عبور صدا به گوش داخلی گردد و اختلال در شنوایی کودک به وجود آید.
اگر جسم خارجی مانند تخمه ، هسته و یاد مواد غذایی در مجرای گوش خارجی کودک داخل شود ،

یا مجرای گوش خارجی دچار تورم مزمن گردد و یا کودک دچار عفونت های چرکی مکرر گوش میانی گردد ( مجرای اٌستاش در دوران شیرخواری گشاد می باشد و در نتیجه عوامل بیماری زا به راحتی از بینی به گوش میانی می رسد و سبب گوش درد چرکی یا غیرچرکی می گردد ) ، علاوه بر این که خود باعث ایجاد اختلال در شنوایی می شود، ممکن است باعث پاره شدن پرده ی صُماخ نیز گردد.

هر کدام از علت های فوق ممکن است سبب شود که کودک صدا را به طور طبیعی نشنود. اگر علل فوق درمان گردد ، اختلال شنوایی کودک برطرف خواهد شد و کودک قادر خواهد بود ک

ه کلمات و زبان را یاد بگیرد ، ولی اگر درمان نگردد اختلال شنوایی او موجب اختلال در یادگیری او ، چه در دوران کودکی و چه در دوران مدرسه می شود.

ب : از بین رفتن قسمت حسی گوش و عصب شنوایی :

اگر قسمت حلزونی گوش ( مجرای مارپیچی است که مانند دیوار درونی صدف می باشد ) دچار ضایعه گردد و یا عصب شنوایی به علل بیماری های ویروسی در دوران بارداری یا علل زایمانی یا نارس بودن نوزاد دچار آسیبی گردد ، کودک شنوایی نخواهد داشت ، در حالی که قسمت ظاهری گوش و پرده ی صماخ او سالم می باشد.

ج : اختلال مغزی و مرکز شنوایی در مغز : در این نوع عیب شنوایی ، صدا و محرک های شنوایی به طور طبیعی انتقال می یابد و کودک می شنود ، ولی نمیتواند صدا و محرک های شنوایی را درک کند. چنین کودکانی در کلاس ناراحت هستند و توجه و دقت جهت یادگیری در کلاس ندارند.

آزمایش شنوایی :

آزمایش شنوایی عبارت است از تعیین میزان درک صدا که کودک از راه هوا یا از راه استخوان های صورت می شنود. میزان شنوایی کودک را به وسیله ی دستگاه اُدیومتر می سنجند. این دستگاه میزان شنوایی کودک را در برابر ارتعاشات صوتی بین ۲۵۰ تا ۸۰۰۰ هرتز در شدت بین صفر تا ۱۲۰ دسی بل تعیین می کند.

حد متوسطی را که باید کودک بشنود تا بتواند کلمات را یاد بگیرد و تکلم کند امواج صوتی ۵۰۰ ، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ هرتز می باشد. اگر شنوایی یکی از دو گوش طبیعی باشد ، کودک برای یادگیری و حرف زدن مشکلی نخواهد داشت ، ولی ممکن است کودک نتواند محل دقیق صدا را تشخیص دهد.

آزمایش شنوایی را موقعی میتوان به صورت کامل و دقیق انجام داد که کودک همکاری کند ، یعنی سن او حداقل سه سال و نیم یا بزرگتر باشد ، ولی شنوایی کودکان کوچک را میتوان با آزمایش های مختلف مورد بررسی قرار داد . ارزیابی شنوایی کودک که مشکوک به اختلال شنوایی است ، موقعی کامل می گردد که اودیومتری و آزمایش SRT انجام گرفته باشد.

در کودکانی که دچار عفونت های مکرر گوش میانی شده اند ، باید آزمایش شنوایی و تمپانومتری انجام گردد . به پدران و مادران توصیه می شود اگر احساس کردند که کودک آنها از نظر شنوایی مشکلی دارد ، مخصوصا اگر در سن ۱۸ ماهگی هنوز نمیتواند حتی یک کلمه بگوید ، باید آزمایش شنوایی کامل از او انجام گیرد.

گردآوری گروه انفورماتیک موسسه طنین

منبع :salamati.ir

مطالب مرتبط :   ارزش تغذیه ای کدوتنبل
پرستار بیمار در منزل, پرستار سالمند, پرستار کودک, نگهداری از کودک, نگهداری سالمند
نوشتهٔ پیشین
• علائم شایع پره‌اكلامپسی‌ شدید
نوشتهٔ بعدی
ترس در کودکان از حیوانات

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

خوراکی ها و مواد غذایی مناسب پاییز

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

تعلیم و تربیت سالم یک علم است

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

آسیب‌زا بودن لیزرهای زیبایی در زنان باردار

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

مراقب سالمند صادقیه

مراقبت از سالمند شهرک آتی ساز

همراهی در بیمارستان تریتا

همراه در بیمارستان رازی

وصل سرم در منزل ونک

وصل سرم رينگر یوسف آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!