رنگ پریدگی؛ علامت کمبود آهن شدید

رنگ پریدگی؛ علامت کمبود آهن شدید | پرستار سلام | پرستار سالمند | پرستار کودک

رنگ پریدگی صورت و مخاط بخصوص مخاط چشم جزو علائم کمبود آهن است که با تأخیر خود را بروز می دهد. رنگ پریدگی صورت و مخاط چشم در چهارچوب کم خونی قرار دارد و از افت میزان گلبول های قرمز ناشی می شود. کم خونی ناشی از فقر آهن شکل جدی تر کمبود آهن است. کاهش میزان هموگلوبین عامل رنگ پریدگی، نفس نفس زدن، تپش قلب و خستگی زیاد محسوب می شود.

درمان کم خونی و فقر آهن

گیاه گزنه و برخی از جلبک‌ها سرشار از آهن هستند. برای اینکه بتوانید آهن موجود در سبزیجات را به‌خوبی جذب کنید باید آن‌ها را با ویتامین C مصرف کنید تا بیشتر جذب بدن شود. مزیت برتر گزنه این است که این گیاه سرشار از آهن و هم‌زمان ویتامین C می‌باشد.

رنگ پریدگی؛ علامت کمبود آهن شدید | پرستار سلام | پرستار سالمند | پرستار کودک

 گیاه گزنه سرشار از آهن و  ویتامین C می‌باشد و برای درمان کم خونی مفید است

برای رسیدن به نتیجه‌ی سریع و دلخواه، کم خونی تان را با گزنه درمان کنید که هم طبیعی است و هم خیلی زود نتیجه را می‌بینید. می‌توانید به مدت چند هفته روزانه برگ تازه‌ی گزنه مصرف کنید.

یا این که دم‌نوش گزنه درست کنید؛

خواص خرما در درمان کم خونی
خرما به‌تنهایی یا به همراه گردو و بادام، برای فعالیت‌های سنگین، روزه گرفتن، خستگی مفرط و فعالیت‌های فکری که احتیاج به انرژی زیاد دارند، بسیار مفید است. فیبر یا الیاف خرما می‌تواند به کاهش چربی کمک کند. به علت داشتن قند، موسیلاژ و مواد پکتیکی، نرم‌کننده سینه و ضد سرفه است. خرما همچنین قوای جنسی را افزایش می‌دهد.

رنگ پریدگی؛ علامت کمبود آهن شدید | پرستار سلام | پرستار سالمند | پرستار کودک

 آهن موجود در خرما برای جبران کم خونی مفید است

آهن موجود در خرما برای جبران کم خونی مفید است. ترکیبات مهم آن، از جمله منیزیم، دارای اثرات ضد سرطانی می‌باشند. میزان قابل‌توجه فسفر خرما در فعالیت‌های فکری بسیار موثر است.

خرما همچنین اسید بیش‌ازحد معده را خنثی می‌کند. با توجه به مصرف بسیار زیاد و طولانی خرما در دنیا، تجربیات زیادی از خواص خرما در فرهنگ‌های ملل مختلف وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در سال‌های اخیر از نظر علمی تأیید شده‌اند. مواردی از آثار تجربی گزارش‌شده خرما در فرهنگ‌های عامیانه جهان به شرح زیر می‌باشد:

* خوردن خرما باعث ایجاد خواب راحت می‌شود.
* خرما قوای بینایی و شنوایی را تقویت می‌کند.
*  دارای خاصیت ضد میکروب و قارچ بوده و قوای بدن را در برابر امراض افزایش می‌دهد.
*  باعث افزایش شیر مادران و همچنین آرامش در دوران بارداری می‌شود.
*  هضم‌کننده غذا و مقوی معده است.
*  موجب رفع عطش، ضد اسهال و پاک‌کننده اخلاط سینه است.

مطالب مرتبط :   مغذی، مقوی و مفید برای زیبایی

غیر از موارد بالا، ده‌ها اثر تجربی دیگر در فرهنگ‌های مختلف از خرما گزارش شده است.

*  میزان مصرف
مقدار مصرف خرما در شرایط مختلف برحسب عدد گزارش نشده است و در حد مصرف خوراکی که در جهان مرسوم است، می‌توان مصرف نمود.

*  عوارض جانبی
با توجه به اینکه خرما حاوی مقدار زیادی قند می‌باشد، نباید در مصرف آن افراط نمود. افراد دیابتی نیز با اینکه از خوردن آن محروم نیستند، ولی باید برحسب وضعیت خود مصرف نمایند.

*  مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده
ضد کم خونی، ضد سرطان‌های روده بزرگ، کبد، دهان، طحال، معده، گلو، رحم و واژن، ضد قارچ کاندیدا، ضد یبوست، ضد سرفه، ضد اسهال، ضد تب، درمان آنفلوانزا، رفع سردرد، ضد میکروب، بهبود هموروئید، محافظ کبد، ضدالتهاب، افزایش‌دهنده قوای جنسی، ادرارآور، خلط‌آور، بهبود درد معده، رفع تشنگی، رفع تهوع و استفراغ و دارای خاصیت استروژنی.

پسته
پسته موجب کاهش قند خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود با توجه به ترکیبات بسیار باارزش آلی و معدنی موجود در مغز پسته، مطالعات زیادی بر روی آن انجام شده و خواص ارزشمند آن به شرح زیر مورد تأیید قرار گرفته است:

رنگ پریدگی؛ علامت کمبود آهن شدید | پرستار سلام | پرستار سالمند | پرستار کودک

پسته حاوی فولات و آهن می‌باشد و به بهبود کم خونی کمک می‌کند

ضد کم خونی
کمبود فولات می‌تواند باعث مشکلاتی چون کم خون یمگالوبلاستیک شود. همچنین، کمبود این ماده عامل بروز بیماری‌های قلبی- عروقی است. با توجه به اینکه پسته حاوی فولات و آهن می‌باشد، به بهبود کم خونی کمک می‌کند.

 اثرات قلبی- عروقی (کاهش چربی، کلسترول و لیپوپروتئین‌ها)
پژوهش‌های زیادی نشان داده است که مصرف پسته می‌تواند مشکلات قلبی – عروقی را کاهش دهد. در مطالعات جدید، دلیل این امر را وجود اسیدهای چرب غیراشباع به مقدار زیاد و مقدار بسیار کم اسیدهای چرب اشباع در روغن پسته می‌دانند. پژوهشگران اعلام نموده‌اند که پسته به علت داشتن روغنی که حاوی مقدار زیاد اسیدهای چرب غیراشباع و کمی اسیدهای چرب اشباع می‌باشد، در کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش بیماری‌های قلبی موثر است. آن‌ها معتقدند که مصرف روزانه حدود ۴۳ گرم مغز پسته چنین تأثیری خواهد داشت. یکی دیگر از دلایل تأثیر پسته در کاهش امراض قلبی – عروقی، فیبرهای موجود در آن است. مغز پسته حاوی فیبرهای نامحلول (سلولزها، همی سلولزها و لیگنان) به میزان ۹۷ درصد و فیبرهای محلول به میزان ۳ درصد می‌باشد که فیبرهای نامحلول آن دارای این خاصیت (حفاظت قلب) هستند.

مطالب مرتبط :   آیا دیر وقت غذا خوردن باعث افزایش وزن می شود؟

زیره سیاه در درمان کم خونی
مهم‌ترین خواص زیره ضد نفخ، درد و اسپاسم آن می‌باشد که مشابه رازیانه یا میوه‌های دیگر خانواده جعفری است. از اثرات دیگر آن می‌توان آثار محرک معده برای هضم غذا، ادرارآور، ضد کرم، ضد تشنج، تا حدی قاعده‌آور و به‌عنوان نیرودهنده را نام برد.

رنگ پریدگی؛ علامت کمبود آهن شدید | پرستار سلام | پرستار سالمند | پرستار کودک

 زیره سیاه، ضد کم خونی، ضد میکروب، ضدهیستامین و ضد سرطان می باشد

 عوارض جانبی
فرآورده‌های زیره در حد توصیه‌شده خوراکی یا دارویی عارضه جانبی ندارند. مصرف بیش‌ازحد و یا طولانی‌مدت آن برای افرادی که التهاب کلیه دارند، توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف بیش‌ازاندازه یا طولانی‌مدت اسانس زیره ممکن است باعث صدماتی به کلیه و کبد گردد.

 مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده
ضد کرم، ضد کم خونی، ضد میکروب، ضدهیستامین، ضد سرطان، ضد تورم، ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد قارچ، صفراآور، ادرارآور، هضم‌کننده غذا، قاعده‌آور، خلطآور، شیرافزا، لاروکش، شل کننده ماهیچه‌ها، محرک و مقوی معده.

طریقه و میزان مصرف
پودر میوه: می‌توان تا روزی ۶ گرم (یک قاشق غذاخوری) میوه خرد یا پودرشده را با آب میل کرد.
تنتور: ۴ میلی‌لیتر (یک قاشق سوپ‌خوری) تا چهار نوبت در روز میل شود.

رایحه: حداکثر تا ۶ قطره اسانس در روز میل شود. باید توجه کرد که هیچ نوع اسانس خالص را نباید مستقیماً به‌صورت خوراکی مصرف نمود؛ چون باعث تحریک دهان و مخاط دستگاه گوارش می‌شود. برای مصرف اسانس، آن را باید رقیق و یا در موارد خوراکی یا مایعات مخلوط کرد.

 موارد استفاده عمومی زیره
مهم‌ترین استفاده زیره در تهیه انواع ادویه‌ها، بخصوص در شرق دنیاست. همچنین جهت معطر کردن انواع نان، بخصوص نان جو از آن استفاده می‌شود. از زیره سیاه در انواع غذاهای اروپایی و پودر کاری نیز استفاده می‌گردد. استفاده‌های متنوع دیگر زیره در انواع پنیرها، کیک‌ها و به‌صورت چای کیسه‌ای به‌عنوان ضد نفخ می‌باشد. از رایحه زیره در تهیه صابون‌ها، لوسیون‌ها و صنایع عطرسازی استفاده می‌شود. از زیره به‌عنوان اشتهاآور، هضم‌کننده غذا و دفع کرم‌های دستگاه گوارش به همراه غذای روزانه استفاده می‌گردد.

منبع : beytoote.com | healthplus.ir
پرستار بیمار, پرستار بیمار در منزل, پرستار سالمند, خدمات پرستاری, خدمات پرستاری در منزل
نوشتهٔ پیشین
دلایل گیاهخوار بودن انسان را میدانید؟
نوشتهٔ بعدی
پرستار بیمار در بیمارستان

محتوای مرتبط

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

درمان آنفولانزا با میوه ها

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

رژیم غذایی نامناسب در طول بارداری

موسسه طنین | پرستار سالمند | پرستار کودک | پرستار بیمار | در منزل

چرا این حرکات از ورزش مهم تر هستند؟

نمونه کارهایی از خدمات پرستار سلام

همراه بیمار خانم در بیمارستان بانک ملی

همراه بیمار خانم در بیمارستان بانک ملی

پرستاری از سالمند آلزایمری ، زعفرانیه

پرستاری از سالمند آلزایمری ، زعفرانیه

پرستار کودک اوتیسم دریاچه چیتگر

پرستار کودک اوتیسم دریاچه چیتگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
همین الان تماس بگیرید!